Förening Korsnäs-Vika PRO

Hemlig resa 4 augusti 2016

Femtio medlemmar i föreningen deltog i en hemlig resa i nostalgins tecken den 4 augusti 2016.

På hemlig resa.

50 förväntansfulla medlemmar i Korsnäs-Vika PRO reste, i ett lite gråmulet väder, på en hemlig resa den 4 augusti. Alla fick gissa resmålet där lunchen skulle intas men det var först nära framkomsten som det framgick att resmålet var Wadköping i Örebro. Endast en person lyckades gissa rätt och belönades med PRO:s skraplotter.

Dessföre gjordes ett fikastopp på hembygdsgården i Västanfors där många byggnader från förr i tiden kunde beses.

Framme i Wadköping kunde medlemmarna ströva omkring på egen hand och besöka gårdar som flyttats dit och som skildrar äldre bebyggelse. Där finns både museer, handelsbod, en kopia av Cajsa Wargs skafferi, Kronblom kunde ses i ett hus, liggande i en soffa och snarka, samtidigt som Malin lagade mat och mycket annat. Ja, det fanns mycket att se och timmen innan det var dags för lunch gick väldigt fort.

Efter att en god lunch intagits på en restaurang inom området fortsatte färden. Nästa stopp gjordes vid Nostalgibyn i Hosta där fika serverades.

Bosse Norman med familj har under femton år arbetat med att bygga upp museet. Allt är från 50-talet och där står en korvkiosk från Mora, en godiskiosk från Lindesberg, Sveriges äldsta bensinpump, Nynäs bensinstation från Värmland och mycket, mycket annat. Det blev verkligen en nostalgikick att gå omkring där.

Siv Eriksson och Marianne Brask som arrangerat resan tackades med en stor applåd och en förhoppning om att de vill fortsätta att arrangera resor också kommande år. Även chauffören Ulf Sundström från Stora Skedvibuss tackades med en applåd för mycket bra körning.

Det var femtio glada medlemmar som klev av bussen efter att ha fått vara med om en mycket intressant och trevlig dag i nostalgins tecken.