Förening Korsnäs-Vika PRO

Kommunfinal 26 februari 2019

Lotten fick avgöra vilken förening som går vidare till länsfinalen av PROvetarna.

PRO Faluns lag, Robert Karlsson, Barbro Annerberg och Barbro Stål.                         Foto: Leif Berglund

PRO Faluns lag, Robert Karlsson, Barbro Annerberg och Barbro Stål. Foto: Leif Berglund

Bara två av Falu samorganisations sju PROföreningar ställde upp för att tävla om vilka som går vidare till länsfinalen av PROvetarna.

Gullan Henriksson, Jan Berglund och Britt Berglund från Korsnäs-Vika PRO tävlade mot PRO Faluns Robert Karlsson, Barbro Annerberg och Barbro Stål.

Det blev en jämn och spännande tävling med många svåra frågor som Leif Berglund hade knåpat ihop. Hur många känner till exempel till vad ordet axill betyder och vad Sveriges första stora tävlingscyklist Henrik Morén kallades och vad en gubbstöt är.

36 frågor i tolv olika genrer ställdes och båda lagen fick ihop 14 rätt vardera. Efter fem utslagsfrågor hade båda lagen ytterligare tre rätt. Sedan följde utslagsfråga på utslagsfråga utan att lagen kunde skiljas åt. Till slut var frågorna slut och lotten fick bestämma och där drog PRO Falun längsta strået.

Vi önskar dem lycka till vid länsfinalen som äger rum i Kvarnsveden den 9 april 2019.

Frågor vid kommunfinalen 26 februari 2019.

Svaren på frågorna 26 februari 2019.

Britt Berglund, Jan Berglund och Gullan Henriksson tävlar för PRO Korsnäs-Vika