Förening Korsnäs-Vika PRO

Frågor vid regionfinalen 20 augusti 2014

1. Första världskriget

1A. 19-årige Gavrilo Princip som sköt ihjäl den österrikisk-ungerske tronföljaren Franz Ferdinand och hans hustru i Sarajevo i juni 1914 var medlem av en hemlig grupp. Vad kallades den?

1B. På vilken turkisk halvö gjorde brittiska styrkor ett misslyckat invasionsförsök 1915?

1C. Från vilket land kom dansösen Mata Hari som avrättades som spion i oktober 1917?

1. Spanien

2A. Vem efterträdde i juni Juan Carlos som Spaniens kung? Namn och ordningsnummer?

2B. Vad heter den största staden i den spanska regionen Andalusien?

2C. Vilken svensk sångerska hamnade i blåsväder 1973 sedan hon gjort låten "Eviva Espana" under Francos diktatur?

1. Förkortningar

3A. LED-tv och LED-lampor har blivit vanliga begrepp, men vad står förkortningen för?

3B. Ett USB-minne är ett behändigt sätt att spara och överföra information, men vad står förkortningen för?

3C. SMS-skickandet har gett upphov till en rad förkortningar, vad står ILU för?

1. Dans

4A. Vilka dansar inte, åtminstonen om man får tro titeln på en roman av Norman Mailer från 1984?

4B. Var ligger Svinnsta skär där danser går i en sångklassiker av Gideon Wahlberg?

4C. Vilka två danser finns med i det engelskspråkiga bokstaveringssystemet som börjar med Alfa, Bravo, Charlie?

1. Barfota

5A. Var och när skrev etiopiern Abebe Bikila idrottshistoria genom att barfota vinna OS-guld i marathon?

5B. Sandie Shaw kallades "barfotaflickan" sedan hon vunnit Eurovisionsschlagerfinalen i Wien 1967 utan skor på fötterna. Vad heter hennes vinnarlåt?

5C. Hur börjar Nils Ferlins dikt "Barfotabarn i livet" från 1933. De första åtta orden, tack.

1. Vin och sprit

6A. Från vilket land kommer drinken Daiquiri som görs på rom, limesaft och sockerlag?

6B. Vem ville helst ha sin champagne kall, torr - och gratis?

6C. Vilket land är världens största vinproducent utanför Europa?

1. Evert Taube

7A. Vilken ö kan Fritiof Andersson se från Colla Bellas höjder - om sikten är god?

7B. Vilken fågel finns i titeln på en Taubevils från 1933?

7C. Vem dansar Rönnerdahl med i "Dans på Sunnanö" från 1953?

1. TV-serier

8A. I vilket land utspelas den politiska thrillerserien "Borgen" som visats i SVT?

8B. Vilken Oscarsvinnande Hollywoodstjärna spelar Cora Crawleys amerikanska mamma Martha i engelska succéserien "Downton Abbey"?

8C. Vem skrev böckerna som Carin Mannheimers SVT-serie "Saltön" bygger på?

1. Medicin

9A. För vilket medicinskt framsteg blev amerikanen Jonas Salk känd?

9B. Vilken sjukdom har fått sitt namn av det italienska uttrycket för "dålig luft"?

9C. Vilken influensasjukdom dödade mellan 50 och 100 miljoner människor under året efter första världskriget?

1. Öar

10A. Mellan vilka tre länder delas Borneo, världens tredje största ö med närmare 20 miljoner invånare?

10B. Tillsammans med vem sjöng Dolly Parton succélåten "Islands in the stream" från 1983?

10C. Vem gjorde filmversionen av P C Jersilds roman "Barnens ö" från 1976?

1. Konsthistoria

11A. Vilket är det italienska namnet på Leonardo da Vincis mästerverk "Mona Lisa"?

11B. Vem chockade konstvärlden för 100 år sedan genom att göra konst av vardagsföremål som ett cykelhjul och en flasktorkare?

11C. Vilka två färger har gett namn åt två tidiga perioder i Pablo Picassos konstnärskap?

1. Skola

12A. Jan Guillou har skildrat sin tid på internatskola i romanen "Ondskan". Vilken skola gick Guillou på?

12B. Vilket öknamn har Stig Järrels ondsinte latinlärare i filmklassikern "Hets" från 1944?

12C. Hur många steg finns i det nya betygssystemet i den svenska skolan som infördes 2011?