Förening Korsnäs-Vika PRO

Frågor vid riksfinalen 22 oktober 2013

1. SVENSKA MÄSTARE

1a. Vid vilket OS tog Ragnar Skanåker sitt första OS-guld? Årtalet söker vi efter.

1b. Vem tog det enda svenska guldet i friidrotts-VM i Moskva 2013? Efternamnet räcker.

1c. Vid vinter-OS i Calgary 1988 tog Sverige guld i skidstafetten med Jan Ottosson, Thomas Wassberg, Gunde Svan och vem mer?

1. VÄLFÄRD

2a. Numera används förkortningen HSB, men vad stod bokstäverna för vid bildandet 1923?

2b. Vilket år kom det första allmänna barnbidraget?

2c. Vilket årtionde upphörde vuxna barns ekonomiska ansvar för sina föräldrar?

1. GRANNLÄNDER

3a. Jyrki Katainen är Finlands statsminister sedan 2011, men vilket parti är han ordförande för?

3b. I Sverige använde vi under lång tid det tyska namnet på huvudstaden Tallinn. Vilket namn då?

3c. Vad heter Norges längsta fjord?

1. ARTISTER

4a. Som tonåring flyttade Elvis till Memphis. Där skapade han sig så småningom ett hem som idag är ett välbesökt museum. Vad heter det?

4b. I Hasse & Tages revy Gula hund från år 1964 konstaterar hon sjungandes att "Kärlek är ingenting att ha". Vem var hon?

4c. Vad heter sångerskan som innehar huvudrollen i den nya filmen om Monica Z?

1. HIMALAYA

5a. 1996 nådde en klättrare Mount Everests topp, som den förste att använda syrgas. Vad hette klättraren?

5b. Vad är det tibetanska namnet på snömannen?

5c. 1953 blev Edmund Hillary den första människan i världen att helt säkert nå Mount Everests topp, men vad hette hans medklättrare?

1. KYRKA OCH POLITIK

6a. Sommaren 2012 dömdes tre av denna grupp till två års fängelse efter att ha genomfört ett performance i en katedral i Moskva. Gruppens namn?

6b. Hur många teser innehöll den diskussionsskrift mot avlatsbrev som Martin Luther spikade upp på slottskyrkans port i Wittenberg 1517?

6c. Denne polske präst engagerade sig i fackföreningen Solidaritets kamp. 1984 mördades han av säkerhetspolisen. Han saligförklarades 2010. Vad hette han?

1. JORDBRUK

7a. En populär veterantraktor är den grå "Grållen". Men vilket brittiskt märke står bakom denna trotjänare?

7b. Vi söker efter en kostbar delikatess. Den dyrbaraste betecknas som vit och skördas bland annat i Alba i Piemonte.

7c. Vad kom först som råvara för sockerframställning? Sockerröret eller sockerbetan?

1. TRÄDGÅRD

8a. Växten heter lilac på engelska. Vad heter den på svenska?

8b. Chelsea Flower Show, en av världens mest ryktbara trädgårdsutställningar fyllde 100 år i år. Vad heter den svenske trädgårdsdesigner som vann guldmedalj på årets Chelsea Flower Show?

8c. Denna mexikanska knöl hamnade i franska rabatter under franska revolutionen. Växten blev under en period under 1800-talet mycket värdefull. Blommar numera tidvis i våra svenska trädgårdar. Vad heter växten som har svenskt påbrå i sitt namn?

1. FILMER

9a. Det brinner min sköna är en tjeckisk film från 1967. Vad heter regissören?

9b. I vilken film från 1973 fälls orden "Voglio una donna!" av en man uppklättrad i ett träd?

9c. I vilket land utspelade sig handlingen i filmen ABBA-the movie?

1. BLOD, SVETT OCH TÅRAR

10a. Vad hette den kvinna vars svetteduk blev omnämnd i samband med Jesu korsfästelse?

10b. När man mäter blodtryck mäts övertryck, det systoliska trycket och undertrycket. Hur lyder det medicinska ordet för undertryck?

10c. Vid Kristallen-galan 2013 vann denna serie priset som årets TV-drama. Vad heter den?

1. UTRIKESPOLITIK

11a. I vilket krig träffar vi på Florence Nightingale?

11b. Vad hette den man som personligen ägde Kongostaten kring förra sekelskiftet? Utvinnen av gummi gjorde honom ofattbart förmögen, men 8-30 miljoner människor miste livet under hans våldsamma tid vid makten.

11c. Nelson Mandela tillbringade nästan 28 år i fängelse, innan han frigavs och så småningom blev Sydafrikas förste svarta president. På vilken fängelseö satt han inspärrad i 20 år?

1. BARN OCH MEDIA

12a. De som var barn i början på 1990-talet associerade namnen Donatello, Rafael, Leonardo och Michelangelo till något annat än renässanskonstnärer. Som vilket djur figurerade dessa i filmer och TV-serier?

12b. Vem har skrivit boken om Teskedsgumman?

12c. Världens största barn- och ungdomslitteraturpris är instiftat av den svenska regeringen till minne av Astrid Lindgren. Vad heter priset?