Förening Korsnäs-Vika PRO

Frågor vid länsfinalen 10 april 2013

Fråga 1. Geografi.

1. A) Vilken tidigare portugisisk koloni återförenades med Kina 1999?
  2. B) Vad kallar vi en invånare i Elfenbenskusten?
  3. C) I vilket land ligger Kilimanjaro?

Fråga 2. Historia.

1. A) Vad kallades den legendariska tyske stridsflygaren Manfred von Richthofen?
  2. B) Vilken mongolhärskare lade under sig stora delar av Europa och Asien under 1200-talet?
  3. C) Vad hette Gustav Vasas tredje och sista fru som var nästan 40 år yngre än maken?

Fråga 3. Naturvetenskap.

1. A) Vilken är den enda metall som är flytande vid rumstemperatur?
  2. B) Vad har du svårt att göra om du drabbats av dyspné?
  3. C) Vilken krydda kommer från blomman crocus sativus?

Fråga 4. Politik.

1. A) Blev partiledare 1985 och är kanske mest ihågkommen för lördagsstängningen på systembolaget? Ange för- och efternamn.
  2. B) Här är en partiledare som inledde sin politiska karriär med 2 år i Lunds stadsfullmäktige. Blev riksdagsman 1932 och var bland mycket annat ecklesiastikminister. Ange för- och efternamn.
  3. C) En svensk minister sades vara "expert" på att öppna en champagneflaska genom att slå av halsen med en sabel. Vad heter detta sätt att öppna flaskan?

Fråga 5. Litteratur.

1. A) En nobelpristagare som firas varje juli med "papa-look a like" tävling på Sloppy Joe´s bar i Key West i Florida. Ange för- och efternamn.
  2. B) En författare som fick Augustpriset 1993 med en bok där Erik Dahlberg är huvudfigur. En annan ledtråd är att han i TV har medverkat i "Världens Modernaste land" och i "Doobidoo". Vem är denne författare?
  3. C) Denne poet och författare kan beskrivas på många sätt liksom hans lyriska verk. Hans sista bok har med författarens egna ord beskrivits som "ett poetiskt remissvar" på Äldreboendedelegationens slutbetänkande från 2008. Vad hette han?

Fråga 6. Blandat.

1. A) Under vilket århundrade utspelar sig Viktor Rydbergs roman "Singoalla"?
  2. B) Vem gjorde kvitteringsmålet när Sverige vände 0-4 till 4-4 i VM-kvalet mot Tyskland i oktober. Ange för- och efternamn.
  3. C) Var ligger staden Schengen, nämnd för det avtal som slöts där 1985?

Fråga 7. Djur.

1. A) Vad heter seriefiguren Obelix hund?
  2. B) Av vilken ras är den amerikanska presidentfamiljens Obamas hund?
  3. C) Vilket år blev hunden Laika den första levande varelsen att skickas ut i rymden?

Fråga 8. Nutid.

1. A) Venezuelas president Hugo Cháves är död. Vad heter landets huvudstad?
  2. B) Kungaparet har tänkt sig att besöka alla länen i landet i år för att fira kungens 40 år på tronen. Hur många län har Sverige?
  3. C) En kvinnlig premiärminister från ett fjärran land besökte Sverige för en dryg månad sedan åtföljd av en stor delegation. Vilket är landet?

Fråga 9. Kultur.

1. A) Vem var beredd att ge sitt kungarike för en häst i Shakespeares klassiska drama?
  2. B) För vilket orkesterverk från 1928 är Maurice Ravel mest känd?
  3. C) Vem åsyftas i detta utdrag ur en sångtext: "det var ej om detta jag skulle tala om, det var om mannen själv, och hans namn var .......? Ange för- och efternamn.

Fråga 10. Sport.

1. A) Vilken sport utövade författaren Björn Ranelid på elitnivå i yngre dagar?
  2. B) Vilken är den äldste boxaren som tagit VM-titeln i tungvikt?
  3. C) Vilken klubb vann SM-guldet i damfotboll 1973?