Förening Korsnäs-Vika PRO

Årsmöte 24 februari 2017

Föreningen höll årsmöte den 24 februari. Avgående medlemmar avtackades och nya styrelsemedlemmar invaldes.

Avtackning vid årsmöte.

Korsnäs-Vika PRO höll årsmöte i Hosjögården den 24 februari 2017. Ca70 personer deltog vid mötet och bjöds på kaffe och smörgås.

Ordföranden hälsade välkommen och inledde med parentation för de sexton medlemmar som avlidit under förra året. Namnen på de avlidna lästes upp av Per-Olov Olsson. Britt Thureson läste dikten ”Det är vackrast när det skymmer” av Pär Lagerkvist. Därefter hölls en tyst minut.

Årsmötet tog vid och till ordförande för mötet valdes Anders Werner och till sekreterare Per-Olov Olsson.

Verksamhetsberättelsen, kassarapporten och revisionsberättelsen lästes upp och godkändes och styrelsen beviljades ansvarsfrihet.

Britt Berglund, Annika Lindé, Kent Olsson och Maj-Lis Ström avgick ur styrelsen. I deras ställe valdes Inger Westin, Kerstin Jansson, Anna-Greta Nitér och Anna-Greta Tåli in. Till ny hemsidesansvarig valdes Arne Persson. Jan Berglund och Gunnar Jönsson avgick ur valberedningen. Inga ersättare valdes men styrelsen fick i uppdrag att under året försöka ordna med ny valberedning.

De som avgått från sina uppdrag i styrelsen och valberedningen avtackades med blommor av ordföranden. Britt Berglund och Britt Thureson erhöll även förtjänsttecken från PRO för sina insatser i föreningen. Gudrun Karlsson slutar som läsecirkelledare och Margareta Danielsson slutar som lotteriansvarig. Även de avtackades med blommor.

Information lämnades om de studiecirklar som startar under året. Det är dels en studiecirkel om kost och hälsa, en läsecirkel, en cirkel ”Mot bättre vetande (frågesport) och en studiecirkel i trafiksäkerhet. Om kursledare kan ordnas kommer även en kurs i tvåändsstickning att starta under hösten.

Hemlig resa och Ålandsresa anordnas under året. Eventuellt kommer även en resa med Slussbruden på Runn att anordnas under hösten.

Studiebesök vid Ambulansen, Romme stavbana och Må bättre kommer att göras.

En byvandring kommer att ske i Ryggen under våren. Det blir också vandringar i skog och mark vid några tillfällen under vår och höst.

Information lämnades också från patientrådet vid Norslunds vårdcentral. Belastningen på akuten har varit hög och en uppmaning är att alltid ringa 1177 före besök på akuten. Det finns nu en digital vårdcentral och möjlighet att koppla upp sig via mobiltelefon, surfplatta eller dator mot läkare för att få medicinska konsultationer via videosamtal.

Tom Bergerengen tog vid efter informationen. Han är en uppskattad underhållare som gladde medlemmarna med sång och musik vid årsmötet. Det blev en riktigt uppsluppen stämning vid sista låten då ordföranden inbjöd till sittande gympa. Alla deltog med liv och lust i rörelserna.

Mötet avslutades med dragning på lotterier och ordföranden inbjöd till nästa månadsmöte. Det äger rum den 24 mars och underhållningen står Jon Norberg för.