Förening Korsnäs-Vika PRO
Personer framför träd
Soppkö. Foto: Jörgen Jonsson.

Lunchsoppa 10 februari 2023

Ett trettiotal medlemmar i PRO Korsnäs-Vika hade samlats en fredag för att äta lunchsoppa tillsammans.

Inbjuden föredragshållare var Anders Rosén från Svenska Afghanistankommittén. Anders, som också själv bott tre år i landet, visade bilder och berättade om arbetet som kommittén bedrivit i fyrtio år. De fyra områden man fokuserar på är sjukvård, skolor, rehabilitering av funktionsnedsatta och landsbygdsutveckling.

Afghanistan är ett fattigt land och hjälpbehovet mycket stort. Efter talibanernas övertagande av makten i landet har det blivit svårare för hjälporganisationer att arbeta, men Svenska Afghanistankommittén fortsätter sitt arbete. Deras mål är ett land fritt från fattigdom, våld och diskriminering.

Vi är tacksamma över att ha få ta del av Anders initierade kunskaper om landet. Man blir också mycket berörd av att få möta människorna som Anders träffat och få kommitténs arbete belyst genom dem. Inte minst barnens svåra situation med undernäring och svält.

Ett intressant, men tungt ämne. Vår styrelse vill gärna bredda utbudet av aktiviteter och denna dag var ett led i detta.

Nästa medlemsträff är torsdag 23 februari och då blir det musikunderhållning.

Ulla Persson ordförande

Svenska Afghanistankommitténs vision. Foto: Jörgen Jonsson.

Stor fattigdom och svält i landet. Foto: Jörgen Jonsson.

Beslut som försvårar för kommittén. Foto: Jörgen Jonsson.