Förening Korsnäs-Vika PRO
Personer framför träd
Deltagare vid lunchen.

Lunchsoppa 18 mars 2022

Fredag 18 mars bjöd vi in medlemmarna till vår lunchsoppa. Ett trettiotal personer åt gulaschsoppa med god aptit.

Efter maten berättade Göran Högosta om sitt liv som ishockeymålvakt.

1954 föddes Göran i Äppelbo och flyttade som tvååring till Borlänge. Eftersom skridskoåkning inte var hans starka sida blev han målvakt. Som 15-åring debuterade Göran i A-laget. Med sig under sin karriär hade han kompisen Roland Eriksson.

Vi fick följa Göran från TV-pucken till juniorlandslaget, till Leksand och till åren då han spelade i landslaget. 1975 tog Sverige bronsmedalj i Polen. 1977 vann Sverige silver i VM i Wien.

Göran blev erbjuden proffskontrakt i NHL. Hela familjen flyttade då till USA under några år. 1984 avslutade Göran sin karriär och flyttade tillbaka till Falun. Under 90-talet ledde han en målvaktsskola.

Vi fick se en liten film på Youtube från åren då han spelade i landslaget. Han hade också med sig sina medaljer, idrottsböcker och sina målvaktskläder.

Vi tackade Göran med en blomma för att vi fått följa hans spännande och annorlunda liv som ishockeymålvakt.

Göran Högosta.

Medaljer.