Förening Korsnäs-Vika PRO
Personer framför träd
Undersökning av växter i trädgården.

Vacker pelare vid entrén till bröllopsstugan.

Femton personer gick en vandring från parkeringen vid Rottnebyskogen till Sveden för ett besök vid Linnés bröllopsstuga.

Först gjordes ett besök i trädgården. Den anlades år 2007 och är återskapad som den kan ha sett ut under 1700- och 1800-talen. Där finns nu både uppvuxna fruktträd, bärbuskar, blommor och grönsaker.

Anna-Lena Söderlund var vår kunniga guide. Hon började med att berätta om Svedens bergsmansgård och trädgården.

Gården var under 1600- och 1700-talen en av de största och rikaste i landet. Anna och Daniel Isaksson ägde gården i mitten av 1600-talet. Sedan gick gården i arv till släkten Moraeus. 1915 köptes Sveden av disponent Robert Westin. 1958 startade hans dotterdotter Helena Knutsson och maken Göran Svedens ponnyklubb.

Sedan 1980 ägs bröllopsstugan av Falu kommun efter en donation av makarna Knutsson.

Vi fick veta att flera kända personer har anknytning till Svedens bergsmansgård. Psalmdiktaren Jesper Svedberg föddes här, hans son Emanuel Swedenborg var en känd vetenskapsman. Carl von Linné gifte sig här med dottern i huset år 1739, därav namnet Linnés bröllopsstuga. I stugan finns sju stora väggmålningar. Stugan var tidigare ett gästhus och har även använts som bagarstuga.

Anna-Lena är en väldigt kunnig och trevlig guide som förutom rena fakta även kryddade sin berättelse med roliga historier.

Besöket avslutades med fika i trädgården utanför bröllopsstugan.

Fint väder, trevlig guidning och gott hembakt fikabröd gjorde att det var ett gäng nöjda deltagare som vände hemåt igen.

På väg till Sveden.

Anna-Lena Söderlund guidar.

Vacker pelare vid entrén till bröllopsstugan.

Guidning i bröllopsstugan.

Café Linné.

Fika i trädgården utanför bröllopsstugan.

Vad vore väl ett besök på Sveden utan att se en häst!