Vi stödjer inte din webbläsare!

Vi rekommenderar att du uppgraderar din webbläsare för en bättre upplevelse.

Förening Söderbärke

Syd Tyrolen 2023

Söderbärke PRO reste till Syd Tyrolen.

Bild Marianne Strandberg

Personer framför träd

Söderbärke PRO har varit till Sydtyrolen med Rolfs Flyg och Buss under perioden

5 – 12 september 2023.

Under vår vistelse i Italien har vi bott på ett fantastiskt fint hotell ”River hotell Post” i Kiens under 7 nätter där vi fått en god frukost och middag varje dag. Vi har haft en otroligt duktig reseledare som guidad oss runt med buss och tåg.

Dag 1: vi startade vår resa från Folkets Hus i Söderbärke mot Arlanda och vidare till Zürich där vår reseledare mötte oss i ankomsthallen. Därefter fortsatte vi med buss mot Italien och Dolomiterna.

Dag 2: efter frukost startade vår avresa med buss för att se den smaragdgröna sjön Pragser Wildsee omgiven av dolomittoppar. Vi fortsatte till Toblach och vidare till den vackra Misurinasjön. Därefter körde vi till den gamla vinter OS staden Cortina som arrangerade OS 1956.

Dag 3: efter frukost startade vår avresa med buss till dalgången Alta Badia och vidare till Corvara. Därefter fortsatte vi vidare upp i bergen till det kända Val Gardena och stopp för lunch i byn St. Ullrich.

Dag 4: efter frukost gick vi till byns järnvägsstation och åkte lokaltåget till Bolzano som är Sydtyrolens största stad. Vi promenerade till det Arkeologiska museet där ismannen Ötzi finns bevarad, den c: a 5 300 år gamla mumifierade kroppen hittades 1991 på gränsen mellan Italien och Österrike. Några av oss tog linbanan upp till Oberbozen.

Dag 5: efter frukost åkte vi lokalbuss till staden Brixen där vi besökte den vackra domkyrkan. Därefter egen tid för shopping och lunch.

Dag 6: efter frukost var dagen fri.

Många valde att åka med lokalbussen till Bruneck för att åka med Gondolbanan till områdets högsta berg Kronplaz som ligger på 2275 m höjd. Väl uppe på toppen fanns en fantastisk utsikt åt alla håll, fin restaurang och museum. Därefter åkte vi gondolbanan ner och fortsatte resan hem med lokalbuss eller tåg.

Dag 7: efter frukost startade vår höjdpunkt på resan med buss till Gardasjön. Vi stannade i byn Bardolino där vi på egen hand fick promenera utmed Gardasjön och äta lunch på någon av alla uterestauranger.

Dag 8: vi lämnade Kiens tidig morgon för avfärd mot Münchens flygplats. På Arlanda väntade bussen för att ta oss hem till Söderbärke.