Förening Söderbärke

KPR

Här kan du berätta om din förening eller verksamhet.

Personer framför träd

KPR-ledamöter2024

Gunn Nissvik

Marianne Strandberg

Ersättare:

Lars Erik Gustavsson

Rose-Mari Holm

KPR. Kommunens pensionärsråd

KPR sammanträder fyra gånger per år. I pensionärsrådet finns företrädare för omsorgsnämnden och kommunstyrelsen. PRO Smedjebacken har tre ledamöter och vår förening har två ledamöter i pensionärsrådet övriga föreningar såsom SPF, SKPF m.fl. har en ledamot. Före varje sammanträde har vi ett samrådsmöte med PRO Smedjebacken. Vid första mötet i mandatperioden valdes en beredningsgrupp, fem ledamöter, som träffar omsorgsnämndens ordförande, förvaltningschefen och förvaltningssekreterare ett par veckor innan sammanträdet och fastställer dagordningen för kommande pensionärsråd. Britt Henriksson är vår representant i beredningsgruppen.

20201201

Under 2019 har bl.a. frågan om att Hedgärdet ska vara ett kategoriboende tagits upp, vilket skett efter ett medborgarförslag från två av våra medlemmar, Britt Henriksson och Per Samuelson. Det finns också ett alternativ efter skrivelser från pensionärsföreningarna till den digitala kön. De som vill ställa sig i kön kan få hjälp att registrera sig hos Bärkehus eller på Medborgarkontoret. Bärkehus sätter upp nya objekt på anslagstavlan bl.a. på Bärkehallen varje vecka. Intresserade måste anmäla intresse hos Bärkehus. Lägenheterna kommer, som tidigare att gå till den som har flest kö-poäng.