Förening Smedjebacken
Personer framför träd

Om aktiviteterna, se även i studiprogrammet

Många aktiviteter kan ha sommaruppehåll. Hör med ledarna.

Boul
Vi ”spelar kula” året runt. Det blir man aldrig för gammal för. Tänk att vi har vunnit serien för inte så länge sedan. Den påminner ju något om en OS-gren där ”vi” tog guld. Finns det någon mer lämpad sport än boul där alla kan vara med på lika villkor.
På bilden kastar Gina sitt klot mot "Lillen".
Barken Arena. Sören Åhlström. 070-3669967. Tisdag, onsdagar. kl 10.00-12.00.

Bordtennis
Världens snabbaste bollspel. Glöm ordet ”ping-pong”. Här blir det svettiga tröjor ska ni tro. Inte bara bra för kondisen lika nyttigt för balans- och reaktions-träning. En sport som rekommenderas av läkarkåren. Vi som spelar är i 65+ åldern upp över 80 fyllda.
Bilden visar ett besök av PRO–gänget från Bålsta.
Fritidsgården. Björn Elf 0240-75334.

Resekommitén
Vi erbjuder resor av vitt skilda slag. Korta och längre. Vi är lyhörda av vad medlemmarna önskar för typer av resor.
Reseledare Helena Bergman Tel 070-554 88 70
Bilden visar då vi gjorde en kanalresa.

Seniordans turdans
Bra för knoppen och hela kroppen och. Roligare kan man knappast ha. Att glida fram på dansgolvet i takt med fin musik, de e´ livet de. På köpet stärks den sociala gemenskapen och så nyttig motion!
Lets dance!
Fritidsgården. Birgitta Melin 070-615 81 12. Tisdagar kl 9.30-11.00.

Nostalgi
Cirkeln är vilande.

Sång och musikgruppen
Musik ska byggas utav glädje, och den bygger vi i lokalen på Gläntan. Ärligt talat så är repertoaren inte så dagsfärsk vill jag lova. Men ”Det ska va gamla låtar” sjöng Family Four på svensktoppen. Våra duktiga musiker spelar dragspel, gitarr och bas. Så efter flitigt övande besöker vi sedan kommunens äldreboenden.
Bilden visar en av våra många framträdandedn på Gläntans restaurang.
PROlokalen Helena Bergman Tel 070-554 88 70
Vi eftersöker fler sångare och musikanter

Qigong
Här träffas vi i lokalen på Gläntan, rensar bort stress, oro och låter själen få sin behövda vilostund. Avslappning och meditation. Mjuka rörelser för nacke och axlar, sedan är man som i en ny sinnesstämning. Behövs för många av oss i den värld vi lever i.
PRO lokalen. Iréne Holmqvist 073-027 18 17. Torsdagar kl 10.30-11.30.
Foto : Irene

Matlagning
Här är vi bara manliga kockar som härjar vid spisen. Vi tror nog att det inte bara är vi själva som njuter av matrecepten. Våra damer kan sedan slå sig till ro i finrummet och vänta på gourmentmiddagen.
PROlokalen Håkan Ludvigsson Tel 070-6375211 Torsdagar kl 10.00

Linedance enkel
Ni vet väl va kul det är att dansa linedans. Om inte så kom till oss på Fritidsgården och va me´. Härlig musik ofta country och annat. Extra bra för oss som har litet besvär med våra leder i kroppen. Läkarna borde skriva ut linedans på recept.
Fritidsgården. Anita Ullerstam 073-804 61 20. Onsdagar kl 13.30-15.00.

Sittgympa
Sittgympan är en relativt ny aktivitet, som blev mer poppis än vad man trodde. Nu är vi 10-12 som träffas och håller igång en timme. Den sociala gemenskapen är betydelsefull och vi avslutar alltid med stunds samtal o småprata.
Sittgympa. PRO-lokalen. Sonja Ruf 073-334 78 50 . Fredagar. kl 10.00-11.00 .

Tvåändstickning
Vi stickar varma färgglada vantar till egna och andra mönster. Under tiden löser vi världsproblemen och vad som varit i veckans TVprogram.
ABFlokalen onsdagar kl 9.30 Laila Hedlund tel 070-4103991

Träslöjd för både herrar och damer. OBS! Vilande p.g.a lokaländring
Riklig utrustning för enklare arbeten. Vår gruppledare hjälper gärna till om du är ovan. Vi brukar ta en fikarast och funderar på vad vi ska göra härnäst.
Kjell Midér 076-847 03 23
Måndag, onsdag, torsdag kl 08.00 - 11.00.