Förening Smedjebacken
Västansjö Gård

Så började det

Smedjebackens kommun består av blånande berg, milsvida skogar och oräkneliga sjöar och vattendrag. Här finns malm, sagor och kultur. På den tiden räknade vi Västansjö Gård till ortens kulturcentrum.
”Var välkommen kvinna man och mö till Din gård i Västansjö”

Så löd devisen vid entre´n. Med den uppmaningen hälsade Metalls avd. 113 och Arbetarkommunen pensionärerna i köpingen och kommunen välkomna inför bildande av en Pensionärsförening den 10 december 1953. Föreningen antog namnet Norrbärke Smedjebackens Pensionärsförening.

Föreningens första ordförande blev Oskar Sohlström. Övriga i styrelsen var Karl Wikström, Ida Norrlund, Karl Brus och J G L Johansson.

Mötena hölls på Västansjö Gård med stor anslutning av medlemmarna. Antalet medlemmar första kvartalet 1954 var 121 personer. Föreningen var redan från starten aktiv och ordnade med basarer och samkväm för medlemmarnas trivsel. Mycket snart väcktes tanken om att skaffa en egen lokal. 1957 antog föreningen en skrivelse av Ida Norrlund att kommunen skulle medverka till att en samlingslokal för pensionärerna kunde förverkligas. Inför 50-årsdagen och med drygt 700 medlemmar var frågan lika olöst.