Förening Särna

Våra stadgar

PRO har rikstäckande stadgar

Årsmöte handuppräckning

Stadgarna antas på föreningens kongress och gäller samtliga avdelningar och föreningar på alla nivåer.

Vid PRO:s kongress den 17–19 juni 2022 antogs stadgar som gäller från 1/1 2023. Du kan ta del av hela stadgedokumentet (36 sid) här. Pdf, 277.6 kB, öppnas i nytt fönster.

PRO:s värdegrund beskriver hur PRO vill verka och uppträda mot varandra. Den är till ledning för varje styrelse i samtliga organisa- tionsled och det är varje styrelses ansvar att regelbundet pröva hur den egna verksamheten följer värdegrunden och har fokus på PRO:s uppgifter.

§ 1 Detta är PRO

Pensionärernas riksorganisation, PRO, är en intresseorganisation för Sveriges pensionärer, med den juridiska formen ”ideell organisation”.

PRO är en självständig partipolitiskt och religiöst obunden organisa- tion. PRO medverkar till att stärka demokratiska värden och ett med- mänskligt synsätt i Sverige och tar tillvara pensionärernas intressen. PRO som organisation är öppen för nya idéer och verksamheter i en föränderlig värld.

PRO:s värdegrund:

PRO verkar för alla människors lika värde och ett samhälle som präglas av solidaritet, rättvisa, jämställdhet och medmänsklighet.

PRO anser att välfärden är till för alla och alla har rätt till ekonomisk trygghet. Samhället ska erbjuda god vård och omsorg för alla efter behov.

PRO ser all diskriminering som ett hot mot samhällsutvecklingen. PRO ska motverka all diskriminering.

PRO är en välkomnande, öppen och handlingsinriktad organisation.

PRO är en feministisk organisation där inget kön står över något annat.

PRO:s uppgifter:

PRO är en organisation som erbjuder bildning och kultur. PRO är en mötesplats för gemenskap, samvaro och social samman- hållning för alla pensionärer i Sverige.

PRO ska tillvarata pensionärernas intressen genom att påverka politiker och andra beslutsfattare.

PRO ska öka pensionärers inflytand

PRO ska skapa opinion för det jämlika och jämställda samhället samt aktivt arbeta för solidaritet mellan generationer.

PRO ska vara öppet och samarbeta med andra organisationer som delar PRO:s intressen och mål.