Förening Skogslyckan

Reseminne Vårresan 220519

Vårresan startade vid Skogslyckan där Anette Bargel steg på bussen för att vara vår guide hela dagen.
Vår buss kom från Sörbygdens buss och med ägaren Lars Karlsson vid ratten.

Till museet för att hämta resenärer, sedan via E6 an till Bohus-Malmön där vi tog färjan över till Draget. Där tog vår guide Anette över och gav oss en lärorik historia i ord och bild om Stenhuggarens och Stenindustrins liv.

En paus med förmiddagsfika / förstärkt smörgås intog vi på Malmöns Pensionat.
Avfärd från Bohus-Malmön via en uppskattad rundtur i Stenbrottet där det på sommaren ges föreställningar av kända artister.

Sedan gick färden med färjan över till Hunnebostrand och en fin rundtur gjordes i Hunnebo och Stenmuseet.
Där vi möttes av en kunnig guide som på ett behagligt sätt berättade för oss om ortens stenindustri. Vi fick på egen hand vandra runt bland industrins olika avdelningar i stenens bearbetning.

Nu var vi sugna på lunch, full fart på bussen till Bella-Gästis där maten väntade.
Det bjöds på Vit fisk, potatismos, vårprimörer samt kaffe och kaka.
Efter maten var det fri vandring till konstparken för att där se olika skulpturer i Bohusläns Granit.

Vi lämnade Hunnebostrand för att åka till Stenhuset i Heestrand.
Här fick vi en verklighetsberättelse av Lorna Hernvalls sommaräventyr med farbror Hans Niclasson som var namnet på husets byggherre.
En otrolig berättelse vi fick höra av Lorna.
Hembygdsföreningen berättade mer om denne intressante byggare och stenhuggare.
Huset var öppet för oss så en skön tittstund fick vi uppleva.

Nästa stopp på vår färd blev Solhems Krukmakeri och Galleria i Rabbalshede
Där vi fick vårt eftermiddagsfika med Anettes hemmabakade tilltugg.
Ett intressant stopp var det

Men nu tog Bussen fart till Uddevalla.
Hemma var vi vid 17:30 tiden efter en intressant dag.

Tack Anette och Lars för guidning och rattning av bussen

Resekommittén tackar alla våra resenärer och hoppas på ett återseende den 17 aug 2022 då det är dags för Hemliga Resan.

MVH
Ingemar o Lennart

Vid pennan denna gång var Ingemar