Förening Kungshamn

Vår historia

Folkets Hus 1967

PRO Kungshamn start och fortsättning fram till år 2020 i en förkortad version.

Folder 50-årsjubileum Pdf, 1 MB, öppnas i nytt fönster.

Det började den 10 december 1966 på Charlies café i Gravarne.

På initiativet av Bohus-Norra Älvsborgs PRO-distrikt och medverkan av ABF-distriktet och lokalavdelningen i Södra Sotenäs - som kommunen då hette – samlades ett 40- tal pensionärer och beslöt bilda en pensionärsförening.

På mötet utsågs den första styrelsen, som bestods av följande personer:
Verner Sanne ordförande, Torvald Pettersson vice ordförande, Erik Wallström sekreterare, Hugo Henriksson vice sekreterare och Ivar Olsson kassör.
Ernst Bennis och Rudolf Kristiansson utsågs till revisorer och Harry Andersson och Verner Nicklasson blev revisorssuppleanter.

Redan den tredje januari 1967 hölls det första styrelsemötet, och då utsågs de första uppbördsmännen - sedermera kontaktombud – för Gravarne Birger Görling, Ivar Henriksson, Anders Johansson och Ludvig Jansson samt för Fisketången: Oscar Kristensson.
Styrelsen beslöt föreslå föreningen att fastställa en inträdes och års avgift
på 6 kronor. Den 24 april 1967 hölls det första mötet i Folkets Hus.

Vid årsmötet 1969 på Hotell Snäckan valdes Ernst Bennis till ordförande efter Verner Sanne, som avlidit i december 1968.
Ernst Bennis var ordförande till och med 1977 och blev vald till hedersordförande när han slutade.

1970 hade man nått ett medlemstal på 128.

1979 inrättades ett kommunalt pensionärsråd i Sotenäs kommun efter ett förslag från PRO- föreningarna.

1985 fick lokalfrågan sin lösning genom att Kungshamns PRO- förening tillsammans med SPF- Soten genom avtal med Sotenäs kommun fick disponera en lokal i Gamla Realskolan. Mot att lokalen fick disponeras hyresfritt utförde pensionärsföreningarna renovering av lokalen och bekostade köksinredningen.

Den 19 november 1991 firade föreningen 25 års jubileum på Kungshamns Hotell. Medlemsantalet var då 378.
Föreningens styrelse under jubileumsåret 1991.

Ordförande Folke Havik, vice ordförande Göte Larsson, sekreterare Inga Petersson, kassör Anna-Lisa Ragnarsson, reseorganisatör Edit Brodén, studieorganisatör Gösta Andersson och ledamot Mary Andersson. Ersättare: Sylvia Olsson, Arve Jonsson, Astrid Läbom, Rita Robertsson och Rolf Olsson.

Den 20 mars 2007 firade föreningen 40 års jubileum på Kungshamns Hotell. Medlemsantalet var då 495.
Förenings styrelse under jubileumsåret 2007. Ordförande Leif Åsberg, vice ordförande Sven Sundbladh, sekreterare Lis-Britt Berring, kassör Kerstin Lorentzon, studieorganisatör Kerstin Nilsson, ledamöter Rolf Larsson och Barbro Thorsen. Ersättare: Karin Helm, Agneta Martinsson och Gerry Ekgrund.

2007 startade PRO-kören igen efter ett uppehåll på några år.
Med Lennart Wasserman som ny körledare blev det en mycket lyckad start.
Detta år köpte föreningen 10 andelar à 100 kr i Kungshamns Folkets husförening.

2009 började föreningen att årligen bjuda alla medlemmar över 80 år på en sammankomst med middag och underhållning i Folkets Hus.

2010 skänkte föreningen en hjärtstartare till Kungshamns Folketshusförening.

2011 startade vi Mattcurling i Kungshamn Idrottshall och som blev en
mycket uppskattad aktivitet.

2012 genomfördes den första utlandsresan med flyg. Det var en 6-dagars tur till Scotland.

2013 inköptes en hjärtstartare, som skall finnas med på alla våra resor.

2015 vann vårt lag i kunskapstävlingen PRO-vetarna såväl distriktsfinal som regionfinal. I riksfinalen, som avgjordes ombord på Cinderella, blev det en hedrande 4:e plats.

Den 25 april 2017 firade föreningen 50 års jubileum i Folkets hus Kungshamn.
Total 200 personer- drygt 180 medlemmar plus inbjudna gäster – samlats i
Folkets hus denna minnesvärda dag.
Efter ordförande Leif Åsbergs välkomstanförande hölls tal och överlämnades minnesgåvor till föreningen från Sotenäs kommun, Bohusläns PRO-distrikt, PRO-föreningarna i Hunnebostrand, Smögen och Malmön, SPF-föreningarna i Kungshamn och Hunnebostrand samt ABF och Kungshamns Folketshusförening.
Hotell Kungshamn serverade en mycket god 3 rätters jubileumsmiddag.
För musikunderhållningen svarade föreningen egen sångkör, trubaduren Kjell Aronsson och MacAbels orkester.

Föreningens styrelse under jubileumsåret 2017.
Leif Åsberg (ordförande), Nils Olsson (v-ordförande), Ingela Hahne (sekreterare), Kerstin Lorentzon (kassör), Vivianne Gustafsson (studieorganisatör), Owe Aronsson, Kersti Nilsson, Christer Hansson, Mary-Anne Karlsson.

2019 slutade Lennart Wasserman som körledare efter 13 år. Lennart gjorde en stor insats med kören. Vi gjorde många framträdande på olika platser under dessa år.
Men som tur var lyckades vi ersätta Lennart med annan körledare nämligen Jarl Andreasson och som är mycket duktig.

2020 Årsmöte 18 februari blev det byte på ordförandeposten.
Leif Åsberg slutade efter 1 år som v-ordförande och 14 år som ordförande.
Han valdes på årsmötet till hedersordförande.
Som Ny ordförande valdes v-ordförande Gunnar Lundqvist.
Det blev omval på alla övriga poster.

Ordförande i PRO Kungshamn.
1966-1968 Verner Sanne, 1969-1977 Ernst Bennis ( Hedersordförande), 1978-1985 Hjalmar Karlsson ( Hedersordförande ), 1986-1989 Gösta Andersson, 1990- 1995 Folke Havik ( Hedersordförande ), 1996-1998 Asta Nilsson, 1999-2001 Maj-Britt Havik, 2002-2005 Bo Antonsson, 2006-2020 Leif Åsberg (Hedersordförande), 2020- Gunnar Lundqvist.

Vi har i föreningen en utförlig dokumentation om förenings historia, så om du är intresserad av mer information kontakta styrelsen.

Vid pennan!
Leif Åsberg