Förening Brastad

Verksamhetsplan 2023

VERKSAMHETSPLAN FÖR PRO BRASTAD 2023

Förutsättningen för föreningens verksamhet utgöres av det handlingsprogram och de stadgar, som antogs vid PRO kongressen september 2008. Riksorganisationens och Bohus-distriktets anvisningar utgör också en viktig vägledning för föreningens arbete. Den verksamhet som nu föreläggs mötet, Tror och hoppas vi skall inspirera medlemmarna och vara till gagn för arbetet i föreningen. Vi vill påpeka att vi är lyhörda för initiativ och insatser för våra medlemmar.

MEDLEMMAR
Nu i november 2022 har föreningen 340 medlemmar. Vid årsskiftet 21/22 var vi 341. Därefter 17 avlidna, 6 utträde, 2 bytt förening. Vår målsättning för 2023 är att komma med nya ideer, för att värva medlemmar. Föreningen har under hösten haft en Prova på dag för våra cirklar och aktiviteter och har även där fått en del nya medlemmar. Kommunen har i nov. en Seniormässa där vi deltar.

MÖTESVERKSAMHETEN
Styrelsen sammanträder första tisd. kl. 17 i månaden och medlemsmötet infaller måndagen därpå förutom höst och årsmöte där styrelsemötet infaller 14 dagar innan.
Ett arbetsutskott, bestående av ordförande, kassör och sekreterare sammanträder vid behov.
Den nya styrelsen som valdes vid årsmötet, förväntas verka för en bättre fördelning av arbetet inom föreningen.
En god medlemsutveckling och breddning av pensionärsföreningen är friskvård, social samvaro samt nya kunskaper.

STUDIER OCH KURSVERKSAMHET
Vi fortsätter med nya och gamla studier och verksamheter, som visat sig intressera våra medlemmar. Problemet är många gånger att hitta ledare. Vi söker en studiorg. för verksamheterna. Kurser som startat är Canasta, Gåfotboll, Fågelskådning samt Spelcafé för plattor och mobil ihop med Handarbete. En läsecirkel med temat Stenhuggarepoken och Röster i Bohuslän har startat. Gymnastiken startar åter upp efter ha varit vilande några år.
Har du någon hobby eller intresse, kom och pröva på att leda en cirkel.
Utbildningar och cirklar anordnas av PRO-distriktet(oftast i Uddevalla).

KULTUR och SAMHÄLLSARRANGEMANG
Under denna rubrik belyses de utåtriktade arrangemang som föreningen har.
Efter våra möten ordnas kulturinslag av olika karaktär.
Styrelsen har ett ansvar gentemot medlemmarna, att genom KPR och Samorganisationen och även på andra sätt hålla sig underrättad vad som händer i kommunen. Vår målsättning är att ingen skall få försämrad service och livsvillkor. Information skall ges på månadsmöten.

RESEVERKSAMHETEN

Styrelsen har varit resekommitté, men vi har behov av cirkelledare för detta.
Resorna är viktiga för vår trevnad och sammanhållning.
Förutsättningarna för att resor ska kunna ordnas, är att vi bli mer aktiva att boka, så att bussarna fylls.

FRISKVÅRD
Många aktiviteter kan tas in under begreppet friskvård. Boulespelet är populärt nere vid Brastad Arena. Mattcurlingen med 2 banor spelas i Folkets Hus. Styrketräningen sker i sporthallen. Gymnastiken börjar 15 nov i Folkets Hus. Motionsdansen har börjat. Körsången är i full fart och det är något som även har visat sig hälsofrämjande och ökar livskvaliteten. Under begreppet friskvård får även räknas Fågelskådningen där vi är ute på olika platser i naturen.

SOCIAL SAMVARO
Ett flertal medlemmar brukar träffas på rest. Oasen onsdagar kl.17 udda veckor.

TRAFIKSÄKERHET
Den främsta uppgiften i frågor gällande trafiksäkerhet är att kontinuerligt förbättra och aktivt medverka till en bättre trafikmiljö i samhället.

ÖVRIGA UTVECKLINGSMÅL
Styrelsen och övriga ansvariga i föreningen skall utnyttja det kommande året till att gå ut till sponsorer, kommunala organ, andra myndigheter och allmänheten med PRO:s inställning i pensionärernas intressefrågor.
Aktiviteter, som kan främja medlemsrekrytering och medlemsvård skall fortsätta med oförminskad kraft. Med vår Hemsida når vi ut till omvärlden. Även vår Facebook grupp som heter PRO Brastad, med videoinslag samt info.
Med verksamhetsplanen vill vi påvisa alla medlemmars lika värde.
Kräva respekt för det vi representerar och för den viktiga verksamhet vår förening bedriver.