Förening Brastad

Verksamhetsplan 2022

VERKSAMHETSPLAN FÖR PRO BRASTAD 2022

Förutsättningen för föreningens verksamhet utgöres av det handlingsprogram och de stadgar, som antogs vid PRO kongressen september 2008. Riksorganisationens och Bohus-distriktets anvisningar utgör också en viktig vägledning för föreningens arbete. Den verksamhet som nu föreläggs mötet, Tror och hoppas vi skall inspirera medlemmarna och vara till gagn för arbetet i föreningen. Vi vill påpeka att vi är lyhörda för initiativ och insatser för våra medlemmar.

MEDLEMMAR
Vid 2021 år början hade vi 362 medlemmar. Vår målsättning för 2022 är att komma med nya ideer, för att värva nya medlemmar. En ide som har diskuterats, för att värva nya pensionärer är att vi kanske kan medverka vid någon lokal mässa.

MÖTESVERKSAMHETEN
Styrelsen sammanträder första måndagen i månaden och medlemsmötet infaller måndagen därpå.
Ett arbetsutskott, bestående av ordförande, kassör och sekreterare sammanträder vid behov.
Den nya styrelsen som valdes vid årsmötet, förväntas verka för en bättre fördelning av arbetet inom föreningen.
En god medlemsutveckling och breddning av pensionärsföreningen är friskvård, social samvaro samt nya kunskaper.

STUDIER OCH KURSVERKSAMHET
Vi planerar att fortsätta med de studier och verksamheter, som visat sig intressera våra medlemmar, med det är önskvärt att medlemmarna själva tar initiativ till en breddning av utbudet. Problemet är många gånger att hitta ledare. Kurser som startat är Mobil – steg för steg, vilken är en grundkurs i att lära känna sin mobil och vad man kan använda den till. En bokcirkel har startat med bl.a. ett tema på Brastad förr. Vid början av 2022 planeras en hantverkskurs starta.

Har du någon hobby eller intresse, kom och pröva på att leda en cirkel.

Utbildningar och cirklar anordnas av PRO-distriktet(oftast i Uddevalla) och även i samarbete med ABF.

KULTUR och SAMHÄLLSARRANGEMANG
Under denna rubrik belyses de utåtriktade arrangemang som föreningen har.
Efter våra möten ordnas kulturinslag av olika karaktär.
Styrelsen har ett ansvar gentemot medlemmarna, att genom KPR och Samorganisationen och även på andra sätt hålla sig underrättad vad som händer i kommunen. Vår målsättning är att ingen skall få försämrad service och livsvillkor. Information skall ges på månadsmöten.

RESEVERKSAMHETEN
Vi har en resekommitte, men har behov av en reseledare till.
Resorna är viktiga för vår trevnad och sammanhållning.
Förutsättningarna för att resor ska kunna ordnas, är att vi bli mer aktiva att boka, så att bussarna fylls.

FRISKVÅRD
Många aktiviteter kan tas in under begreppet friskvård. Vår målsättning är att flera medlemmar skall deltaga i boule med 8 banor samt kaffepausar med social samvaro i vår öppna boulestuga vid banan. Styrketräningen sker i sporthallen och för line-dancen söker vi en medhjälpare till ledaren, motionsdansen har börjat och likaså mattcurlingen där vi har 2 mattor. Körsången är i full fart och det är något som även har visat sig hälsofrämjande och ökar livskvaliteten.

SOCIAL SAMVARO
Ett flertal medlemmar brukar träffas på rest. Oasen onsdagar kl.17 udda veckor.

TRAFIKSÄKERHET
Den främsta uppgiften i frågor gällande trafiksäkerhet är att kontinuerligt förbättra och aktivt medverka till en bättre trafikmiljö i samhället.

ÖVRIGA UTVECKLINGSMÅL
Styrelsen och övriga ansvariga i föreningen skall utnyttja det kommande året till att gå ut till sponsorer, kommunala organ, andra myndigheter och allmänheten med PRO:s inställning i pensionärernas intressefrågor.

Aktiviteter, som kan främja medlemsrekrytering och medlemsvård skall fortsätta med oförminskad kraft. Hemsidan har blivit ett redskap att nå ut till omvärlden

Med verksamhetsplanen vill vi påvisa alla medlemmars lika värde.
Kräva respekt för det vi representerar och för den viktiga verksamhet vår förening bedriver.