Förening Brastad

Älgafallet 13 juni 2022

Text och bilder Bo Einarsson.

DAGSRESA BOHUSLÄN

På morgonen den 13 juni avgick en Lysekils buss med många förväntansfulla resenärer ombord från Brastad station. Vi hälsades välkomna och vid rodret satt Göran som lotsade oss till många historiska platser. Vid sin sida hade han Ingela som med sin stora kunskap informerade och vi kände historiens vingslag vid de olika platserna vi besökte. Första anhalt blev i Hällevadsholm och Thomas Thorilds plats. Han föddes 1759 vid Blåsopp, ca 3 km från Hällevadsholm och blev en på sin tid en berömd man. Resenärerna blev mycket intresserade att läsa på informationstavlan om Thorild, i våra dagar en relativt okänd man, vilken hade epitetet, skald, tänkare, snille.
Efter denna intressanta och informativa paus fortsatte vi nu norrut med Södra Bullaresjön på högersidan. Nästa anhalt blev upp till höger och Naverstads kyrka.
Vår guide Ingela Johannessen och vår medlem Gun Jarnedal hade många informationer om denna gamla Bohuslän kyrka. Vi kunde även beskåda de fina takmålningarna av C von Schönfeldt, som ju också är fader till takmålningarna i Bro kyrka. Nu hade Göran dukat upp med busskaffe och fralla när vi kom tillbaka till bussen. Smakade utmärkt.
Färden fortsatte sedan norrut och vi passerade in över gränsen till Norge. När vi stannat hade vi en mycket vacker plats på högersidan, med informationstavlor över Elgåfossen-Älgafallet. Här är flera små vattendrag och vi gick över träbroar fram till Älgafallet. Brusande och mäktig är den när vi kom fram och vi undrade, eftersom det nu har varit torrperiod, hur fallet är efter regn och snösmältning. Vid en av broarna nedanför Älgafallet upplyser en skylt att RIKSGRENSA FÖLGER BEKKEN. Mycket nöjda efter att ha sett detta, naturens under, sätter vi oss åter i bussen.
Nu sattes kursen mot Skee som idag, kanske har en lugnare tillvaro efter att E.6 an flyttat. Väl där åkte vi ut på motorvägen mot Norge men bara efter en kort sträcka svängde vi in till höger och Blomsholm.
Vid Blomsholm, som Karl XII hade som högkvarter och fältsjukhus 1718 vid slaget vid Halden och Fredrikstens fästning. Här finner vi början av Galärvägen där 800 soldater förflyttade 12 galärer(fartyg) från Strömstad över sjöarna till Idefjorden. Här finner vi även en av Sveriges största stensättningar, det imponerande Stenskeppet. Många ställde sig undrande hur man på den tiden har kunnat förflytta dessa stora stenblock. Nu började det suga i mattarmen och kursen sattes mot Strömstad.
Vid ankomst till Strömstad parkerade Göran bussen för avstigning nere vid hamnen, där bl.a. vid Kosterbåtarna går ut. Där ligger även restaurant Toro(efter spanskans tjur.) där bord var bokat. Efter att vi ätit en utsökt köttfärslimpa i djupa tallrikar, (omgivna av målningar och foton på tjurar) på väggarna och efterföljande kaffe äntrade vi sedan bussen igen och resan ställdes mot Grebbestad. Vid ankomsten dit via vackra Sannäs, betraktar vi uppe till vänster sevärda Greby gravfält. Vid nästa anhalt i Grebbestad läser Ingela en härlig underfundig anekdot från förr om makrill till sommarn och kaffe till höst och vinter. .Nästa anhalt blir stora Sportshopen där vi hade 45 minuter för shopping och med efterföljande mjukglass, lösglass och kaffe. Mätta och belåtna ställdes nu kursen hemåt via Fjällbacka, Hamburgsund, Stranderäng och slutligen Brastad.

Thomas Thorild, skald, tänkare, snille 1759-1808.

Tänkvärd devis i Thomas Thorilds minnespark i Hällevadsholm.

Inne i Naverstads kyrka fick gruppen ingående historik av guiden Ingela, supportad av Gun J.

Naverstads kyrka har mycket vackra takmålningar, vilka liksom bl.a. i Bro kyrka är signerade av Christian von Schönfeldt 1661-1742

Historien visar sig på Pastoraltavlorna i Naverstads kyrka med ett flertal dansk-norskklingande namn.

Bussfika med mycket goda frallor vid Naverstads kyrka, satt perfekt.

Informationstavla Elgåfossen.

Älgafallet - Elgåfossen.

Älgafallet är en mäktig upplevelse, när vattnet störtar ner.

Informationstavlan för Galärvägen 1718 vid Blomsholm.

Stenskeppet, Blomsholm.

Stenskeppet vid Blomsholm förundrar många i resegruppen från Brastad.

Resenärerna på lite sightseeing vid Kosterbåtarna i Strömstad innan lunchen.

Restaurant Toro gör skäl för namnet med tjurar på väggarna.

Reseguiden Ingela informerar efter maten i Strömstad om avresetider till Grebbestad.