Förening Brastad

Luciafirande 13 december 2021

Text och bilder Bo Einarsson.

Ett 80-tal vaccinerade medlemmar samlades på eftermiddagen på Brastad Folkets Hus. Nyfikenheten var stor om vad som komma skulle. Det har varit hemlighetsfullt i flera veckor när PRO kören har övat.
Kören samlades nu i B-salen och efter en stund sänks belysningen. Vi börjar höra en lågmäld luciasång som ökar och in i salen skrider lucia Yvonne med tärnor mellan borden. De äntrar scenen och sjunger vackra julsånger. Snart kommer det fler personer gåendes mot scenen och det är herrarna i kören som är utklädda till Tomtenissar och längst bak kommer Tomten Rolf med julklappar över axeln. Därefter sjunger de mycket vackert de olika julsångerna.
När Lucia med följe har gått ned från scenen och tågat ut börjar serveringen av jultallrik, bröd m.m. till alla borden. Efter den goda julmaten med efter följande kaffe dras lotteriborden fram till nedanför scenen.
Lotteriutropare var dragspelsvirtuosen Ann-Britt med assistans av Ronny och Birgitta. Lottpriserna var många och stora, många gjorda från körmedlemmar.
Maten sponsrades av ICA Brastad.

Publiken i spänd förväntan på vad som skall ske.

Lucia Yvonne med tärnor.

Lucia med följe sjunger vackra julsånger.

Körledaren Rolf som mysande tomte.

Nu kommer tomten med nissarna upp på scenen.

Detta blir gott med jultallrik.

Gratulerar, du har vunnit första pris säger Ann-Britt.

Berit funderar på vad hon skall välja.

Margareta funderar på vilken korg hon skall välja.

Oj, vilka fina vinster tänker Aina.

Lucian Yvonne vann den sista stora lotterivinsten.

Kvällens arrangör Rolf tackades med blommor från kören och PRO för sitt engagemang under året.