Förening Brastad

Julsånger i Härnäsets Folkets Hus 30 november 2019

Text och Bilder Bo Einarsson.

På eftermiddagen lördag den 30 november styrde många bilar kosan till Härnäset i det glatta väglaget. Väl framme fick man lön för mödan, då det var julsångskväll med Brastad PRO-kören med orkester.

Konferencier Hallbäck hälsade alla välkomna och visade många olika julsånger på skärmen på scenen, varunder det att orkestern snabbt och vant startade upp nya melodier allt eftersom de kom på skärmen.
Kören hade blandat sig med besökarna och ett stort antal julsånger sjöngs i salen som har en bra akustik. Vid pausen bjöds det på glögg och kaffe under allmänt mysprat.
Efter pausen blev det åter julsånger.

Som avslutning på julsångsaftonen startade Hallbäck under musik och sång upp en ringdans som ringlade runt i ankomsthall, köket, studierum och tillbaka till stora salen.
När vi sedan gick ut till våra frusna bilar menade alla att detta är en mycket trevlig tradition.

Trevlig julsång på Härnäsets Folkets Hus 30 nov.

Sångtexten visades på skärmen så alla kunde följa med.

Stämningen var hög i salen när julsångerna med PRO kören från Brastad i publiken sjöng.

Efter sångpausen med glögg och pepparkakor finns bara sopsäcken och ljusen kvar.

Ann-Britt, Kenneth och Hasse följer med musiken, när de olika sångerna kom upp på skärmen.

PRO-kören i publiken med orkester sjunger stämningsfulla,”Låt mig få tända ett ljus”.

Som avslutning på julsångskvällen blev det ringdans.

Kvällens konferencier Hallbäck startar upp juldansen.

Nu börjar juldansen, är alla med?

Efter julsångerna dansades det under härlig sång och musik ringdans runt i den gamla Folkets Huslokalen.

Ringdansen under tjo och tjim.