Förening Kungälv

Till Dalsland med Lilla Bandet

Tisdagen den 24 april åkte PRO Kungälv på vårens bussresa. I år gick denna endagsresa till Dalsland med Lilla Bandet. Vi var ett 40-tal förväntansfulla medlemmar som lämnade ett regnigt Kungälv bakom oss.

Ulrika från Lilla Bandet hälsade oss välkomna och berättade lite om vårt program för dagen. Vårt första stopp blev på Hamrane bak- och kaffestuga. Väl därinne möttes vi av doften av nybakat bröd. Vi serverades kaffe med nybakat. Brödet, var en sk ”klengås”, den bestod av bröd, smör och riven ost. Ett gammaldags recept som bakades förr i vedeldad ugn. Känt i denna trakt av Dalsland. Allt smakade väldigt gott. Väl i bussen igen så gick resan vidare till Håverud på många mindre vägar. Vi passerade Sunnanå hamn, känt för sina sjöbodar. Vi for vidare till Köpmannebro, där Johan med bravur tog oss över en liten bro, som för oss på bussen kändes omöjligt att komma över. Lite spänning är bra att uppleva. Vi kom väl fram till Håverud med sin vackra akvedukt. Den byggdes mellan åren 1864-1868. Vilket arbete. Akvedukten är en fritt hängande bro, vattnet leds i en plåtränna. 33,5 m lång där plåten är sammanfogade med 33.000 nitar. Inga nitar har till dags dato bytts ut.

Åter i bussen åkte vi till Nordiska Tomtemuseet, där mötte oss Sten, ägaren av museet. Han guidade oss runt på museet, samlingen var från första världskriget och fram till dagens tomtar. Tänk att gröten som ställdes ut till tomtarna var uppätna och supen urdrucken. Vem som var skyldig till detta vet ingen.

Här åt vi också vår lunch. En gammaldags söndagslunch (fläskstek, gräddsås, potatis med äpplemos) medan Lilla Bandet underhöll oss med sång och musik.

Dagens näst sista stopp blev Skålleruds kyrka. En kyrka som vunnit första pris som Sveriges vackraste kyrka. Dagens kyrkobyggnad är förmodligen från 1670-talet. Byggdes för pengar donerade av Brukspatron Paul Rokes. Takmålningarna av Erik Eriksson Grijs och träskulpturerna av Isak Schullerström.

Efter detta startades vår hemresa med en frågesport om dagens sevärdheter. Tolv frågor ingick och ett par som hade alla rätt belönades med var sin stor godispåse. Vi fick också ett stopp med lite bussfika. Birgitta Olsson passade då på att tacka Lilla Bandet och alla som farit med för en fin resa. Glada och nöjda återvände vi till Kungälv.

Marita Johansson