Förening Hasslö

Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Hasslöpojkarna

Hur det började för 50 år sedan.

Hasslöpojkarna kom till genom att Karl Anderssons Frank fick frågan om han och hans pojkar Jan och Björn Karlsson kunde spela och sjunga på PRO-dansen i Folkets Hus. Så blev det, med förstärkning av Kurt Bredberg.

Inför första spelningen satt dessa fyra män hemma hos Frank och övade och tog sig en liten hutt. När minstingen i gänget, Björn, tittade på klockan och upptäckte att tillställningen redan börjat, blev det fart på alla fyra. Kvickt iväg och upp på cyklarna med gitarr och dragspel. Full speed till Folkets Hus.
Det blev allsång ledd av Frank och solonummer av Kurt Bredberg som sjöng både på svenska och egenfranska. En del vitsar blev det också som Kurt var duktig på.

Detta var startskottet till PRO Hasslös husband som senare fick tre nya medlemmar, Boje Andréasson, Roger Olsson och Mikael Bellman Karlsson, son till Jan. Bellman flyttade så småningom från ön och som ersättare kom Mats Nilsson på trummor.

Detta husband har spelat på åtskilliga sammankomster i PRO Hasslö.
Blandad repertoar med visor, rock, Wiehe, Afzelius och mycket mer. Alltid Hasslös nationalsång "Ett avsked på stranden" som Frank sjöng från första början.

Mycket uppskattade under alla dessa år. Så mycket glädje dessa pojkar har skänkt oss pro-medlemmar. Men sagan tar ju slut någon gång och 2016 gjorde de sin sista spelning. Så var det bestämt.

Men vid PRO Hasslös 50-års jubiléumsfest 2022 återupplivades pojkarna och även Bellman anslöt. Vilken kväll!! Fortsättningen? Den som lever får se!

Text: BP