Förening Trehörningsjö

PRO Trehörningsjös 60-års jubileumsfest
Onsdagen den 4:e december samlades ett hundratal gäster i Medborgarhusets festsal för att fira PRO Trehörningsjö 60 år.
Gästerna möttes av festdukade bord och ett digert lotterivinstbord.
Efter att ha fått ett glas bubbel (alkoholfri) i sin hand kunde man sätta sig och festen kunde börja.
Ordförande Ivan Forsman hälsade alla välkomna och presenterade programmet. Ett särskilt välkomnande med en stor applåd fick Klas Norberg som skulle stå för festens underhållning. Efter detta höjdes glasen och en skål utbringades för jubilaren.

Därefter började en musikalisk underhållning med en rik variation av allt från jullåtar, visor, pop mm till opera. Klas började med Elvis låten ”Blue Christmas” där publiken också fick medverka. Sedan följde en blandning av låtar där Klas briljerade med
sin musikaliska stämma, som ibland var rockig, ibland mäktig och ibland lugn och berörande.
Nicke Sjödin hade en given plats bland jullåtarna med sina härliga texter på mål och sonen Jacke bidrog med många texter även han. Andra exempel av ett tjugotal sångnummer som framfördes var ”O sole mio”, ”Rosa på bal” allsång med många muntra skratt. ”Det strålar en stjärna ” och ”Rosen” med allsång även den. En högtidlig avslutning på denna fantastiska underhållning blev ”O Helga natt” där Klas sjöng med en kraftfull och berörande opera stämma.
Stående ovationer blev så klart följden av detta.

En jättegod två-rätters middag väntade nu alla hungriga gäster. Vår eminente kock från Puben, Mats Carman och Monica bjöd på fläskfilé med trattkantarellsås, småpotatis och sallad. Till efterrätt blev det cheesecake med hallonparfait, rullrån och kaffe. Allt smakade fantastiskt gott.
När alla ätit sig mätta läste Ulla Hägglund en PRO dikt, som passade bra in på Tre-sjö PRO. Tack vare en stor insats av vår kassör och ”allt i allo” Olle Fröberg, som forskat i gamla protokoll kunde Ivan hålla sitt ”Jubileumstal” där PRO Tre-sjös historik och nutida verksamhet kom fram. Just nu finns det 164 medlemmar, som kan aktivera sig med bingospel, boulespel, stavgång, resor och olika fester. De sista exemplen är alltid subventionerade av föreningen för medlemmarna.

Många har gjort hedersamma insatser genom åren i styrelser. Dessa personer fick förtjänsttecken i form av en nål, för herrarna och en brosch, för damerna. En stor applåd för deras insatser i PRO Tre-sjö avslutade denna ceremoni.

På programmet stod det ”Hemlig överraskning” och nu var det dags. In kom en väldigt pratglad tant farande från glesbygden, som gav oss en rejäl dos av magträning. Våra skrattmuskler, som inte bara sitter i ansiktet, fick jobba hårt. Det visade sig vara Svea Bylund från Ö-vik, som var utklädd till denna härliga dam, som framförde en väldigt humoristisk monolog. En rungande applåd fick hon som belöning. Nu passade det bra med kaffe och efterrätt. Det smakade förträffligt.

Sist på programmet var lotteridragningen. Vinsterna var väldigt fina. Alla som hade turen var mycket nöjda.
Ivan avslutade detta fina jubileum med att tacka alla som jobbat med denna fest och alla som kommit.

Maja Backlund