Förening Trehörningsjö

Så här startade det.

Så här bildades föreningen.

Initiativtagare till föreningens bildande var Oskar Lindström och Teodor Edlund.
Den 22/5 1959 samlades det till det första sammanträdet där det beslutades att bilda PRO Trehörningsjö.
En styrelse bildades och bestod av:
Ordförande: Nestor Wahner
Kassör: Jonas Näslund
Sekreterare: Oskar Lindström
Vice ordförande: Hjalmar Näslund
Vice sekreterare: Sigurd Israelsson
Styrelsesuppleanter: Olof Eklund och Erik Edin
Revisorer: John E Näslund och Elin Edlund
Firmatecknare: Nestor Wahner och Jonas Näslund
Det beslöts om en inträdesavgift på 1: - samt en kvartalsavgift på 1: -.
49 st anmälde sig direkt för ett medlemsskap.

Nedan kommer ett axplock från gamla protokoll men tyvärr saknas många från
årtalen 1970 till 1984.
- 1959. Ansökan hos Mo o Domsjö och Trehörningsjö kommun om ett bidrag till verksamheten som dock avslogs av båda.
- 1960. Beslut om att styrelsen skulle uppvakta Tre-sjö kommun om pengar till inköp av en TV apparat till pensionärshemmet. Kommunen avslog detta men beviljade dock ett bidrag på 75: -
- 1964. Föreningen firar 5 års jubileum. Medlemsantalet har nu ökat till 118 st.
- 1967. En kurs om högertrafik hålls på Medborgarhuset (som bjuder på hyran).
- 1970. Medlemmar kan erhålla en olycksfallsförsäkring för 20 öre/år. Medlems-
avgiften fastställs till 7: -/år inkl. olycksfallsförsäkring.
- 1979. Beslut att möten ska hållas kl. 13.00. Beslut att köpa in 60 st sånghäften.
- 1991. Årsmötet beslöt att låta arkivera gamla protokoll och kassaböcker i ett brandsäkert arkiv i Hörnett.
- 1994. 35-års jubileum. Nu 110 medlemmar.
- 2001. Tre-sjö deltar i sitt första boulemästerskap som i år gick av stapeln i Köpmanholmen. Representanter: Jan Bergenstråle, Simon Renemar samt Henning Strömberg. Laget belade en hedrande 10:e plats av 16 st lag.
- 2007. Beslut att lägga vissa möten ute i byarna.
- 2009. Första bingospelet i föreningens regi.
- 2014. Första "After work" för nyblivna pensionärer startar på pub Trapper Inn. Initiativet gav 18 st nya medlemmar.
- 2016. PRO går in och hjälper asylsökande med aktiviteter. Skjutsar till Björna för boulespel.
-2017. Planering av en egen boulebana startar. Plats vid skolan där den förfallna hockeybanan legat.
- 2018. Invigning av nya boulebanan som fick namnet "Tresjöbygdens Boulebana".
Byalagsturnering i boule. 12 st anmälda byalag.
Föreningen har nu ca 170 st medlemmar.

Ett stort tack till Olle Fröberg som lagt ned åtskilliga timmar på att gå igenom gamla protokoll.