Förening Gullänget

Själevads Hembygdsgård den 15 september

MUSIK ATT MINNAS

Allan & Larzarna

”Vi möts igen” kan nu sägas vara en mening för en PRO-förening, så PRO Gullänget anordnade en träff den 15 september. Själevads hembygdsgård fick bli stället, som samlade ett 50-tal medlemmar. Solen sken från en klarblå himmel, men inne i rundlogen fick värmeaggregat tillfälligt inrymmas. Värmen inomhus dröjde men underhållningen höjde den.En trevlig tipspromenad ute bland björkarna och kaffe med Ann-Maries goda mackor gick inte av för hackor.

Allan och Larzarna bjöd på sång och musik, som hämtats ur en skattkista full med Ted och Kennet Gärdestads låtar. Allan spelade, sjöng och småpratade och backades upp av Larzarnas bas- och gitarrkomp.

De höjdliknande inslagen var ”Jag vill ha en egen måne”, ”Jag hoppar nu från Eiffeltornet” och ”Himlen är oskyldigt blå”- En glad trudelutt födde lusten att ta ut svängarna, då det spelades en humoristisk drängsnoa om klöver på ängarna.

Ted komponerade musiken, Kennet skrev finstämda tester därtill. Efter ett antal år på topp med säregen pop, som lyckades uppnå svårfångade flyktiga toner, så insjuknade Ted i en svår psykisk sjukdom. Ted valde att själv förkorta sitt liv, som verkligen blev kontrastlikt. Han höjdes till skyarna men föll till sist ned i förtvivlans mörka dal.

Musiken lever vidare. Den har ett evigt liv.

Allan och Larzarna blev rikligt applåderade och avslutade med sången ”För kärleks skull” där en del av innehållet var ”Det är för oss som solen går opp och lyser som guld för kärlekens skull”

Vi möts igen!

Text Ulla Jonsson Foto Lars Strömgren