Förening Grundsunda

Medlemsmöte november 2021

Medlemsmöte nov. 2021

Till medlemsmötet i november hade vi inbjudit en representant från Metsä Board för att berätta om projekt Ursus. Pianovertuosen Chris O´Berg had anlitats till underhållningen. Mötet uppmärksammades och vi var ett 75-tal medlemmar som kom för att lyssna.

Torbjörn Sjödin, platschef för projekt Ursus, höll en intressant föredragning om uppbyggnaden av panna 8. Ett projekt som varat i 3 år och är snart på väg att slutföras. Etapp 1 med ny panna, turbin och kontrollrum. Vi fick en inblick i den fantastiska och imponerande logistiken kring den gjutna plattan i ett stycke som gjordes över en helg. Med alla leveranser som har anlänt på bilar, båtar och pråmar. Hela projektet har inneburit att man också varit tvungen att uppgradera delar i den gamla fabriken för att kunna ta den nya pannan i drift. Total kostnad för Ursus är 3,5 miljarder kr. Totalt har man haft en personalstyrka på ca 1500 personer som under olika perioder varit engagerade i uppbyggandet. Väldigt imponerande. Torbjörn berättade att det föreligger att förslag på en etapp 2 gällande en ny massalinje som är projekterat till 5 miljarder kr.

Ulla Edberg
Text och foto