Förening Grundsunda

Julmiddagen 2021

collage julmiddag

Fredagen den 10 dec samlades ett 80-tal medlemmar till gemensam julmiddag. För mig var det första gången som jag deltog i denna trevliga tradition. Det var fantastiskt att möta alla glada ansikten som väntade med spänning på att dörrarna till stora salen på Husumgården skulle öppnas. Medan vi väntade bjöds vi på glögg med pepparkakor och lotter till stora jullotteriet fanns till försäljning. Lotterna såldes slut i en hast. Prick kvart i fyra öppnades dörrarna och alla skyndade att inta sina platser vid de trevligt dukade borden.

Ordförande Åke Sundberg hälsade alla varmt välkomna och önskade alla en trevlig kväll.

Därefter läste Margareta Bodin en dikt. Kören Tontyckt som ackompanjerades av det eminenta bandet Bälg-Olles underhöll med välbekanta julsånger.

Vid pass halv fem serverades maten som vi alla väntat på. Vad hade pro-kockarna hittat på?

En tallrik med kallskuret serverades med alla traditionella tillbehör. Därefter serverades varmrätten som bestod av köttbullar, prinskorvar, revbensspjäll, svampomelett, coleslow sallad, jansson mm mm. Hur gott som helst! Vi tog en liten paus och uppmärksammade decembers alla födelsedagsbarn som fick var sin skraplott. Tontyckt sjöng igen med Bälg-Olles ackompanjemang. Det var dags för efterrätten som bestod av Ris a la Malta och det hela avslutades med kaffe och gott rån!

Kvällens stora final blev lotteriet! 500 lotter hade sålts och många lyckliga vinnare hade turen att få välja bland den stora högen av vinster. Enligt Gunder Ö var det den största vinstutlottningen någonsin.

Ett stort och varmt tack till alla som hjälpt till att göra denna kväll till ett oförglömligt minne.

Text och bild: Ulla Edberg