Förening Domsjö

70-årsjubileum för PRO Domsjö på Bruksgården, 2024-05-04.

Lördag den 4 maj på kvällen gick 70-årsjubileumet av stapeln på Bruks i stora festsalen! Vi var 195 personer. Förenings medlemmar och inbjudna gäster var festklädda vilket skänkte en extra glans till jubileumsåret.
Festkommitténs sammankallande Roger Frisk( i sin tjusiga blå kostym med matchande blå skor) hälsade oss välkomna med en skål till föreningens ära! Ordförande Britt Westman, vår första kvinnliga ordförande på 70 år, hälsade oss varmt välkomna. Britt med sitt lugna och chosefria sätt gjorde att man genast fann sig till rätta. Hon presenterade kvällens band Nylands Järn!Vilket band!
De hade ett otroligt bra sound och finurliga sånger ofta komponerade av solisten själv Fredrik Hörberg. Jag fick möjlighet att prata med honom och undrade vilket sound de hade?Rock,visor och ballader var svaret. Dessutom kunde man höra varje ord som Fredrik Hörberg sjöng i ALLA sånger!
Efter en stunds njutning av Nylands Järn var det dags för gästerna att ta ordet. Britt presenterade 10 föreningar i kommunen som var representerade och alla gav den finaste gåvan av alla de hade satt in pengar till Läkare utan gränser. Det var uppskattat. En kuriosa som noterades att fem av tio gäster var kvinnliga ordförande. Föreningarna berömde Domsjös insatser till samarbete med övriga
föreningar för att få igång olika aktiviteter som ofta har det renderat insamlade pengar som t.ex. till Kvinnojouren. Ewa Soningsson ordförande i PRO Kultur och som är nominerad som distriktets representant i PRO styrelse på riksnivå hade en hälsning från vår ordförande Åse Lindestam.
Vår festkommitté bestående av Roger,Britt och Gunnar har haft ett styft arbete att ordna festen. Det är mycket arbete bakom kulisserna. En ensam dator med ett bildspel stod på en liten scen mittemot den stora.Det var många fotografier, som samlats ihop genom åren. Tyvärr fanns ingen filmduk att visa bilderna på. Sekreteraren Tommy Johansson hade samlat in bilderna och ordnat bildspel. Det
kommer till hösten på ett möte hälsade Britt.
Den bjöds på fläskfilé´, potatisgratäng och en formidabel sås!Vi åt av hjärtans lust! I första omgången kom de i långa rader och serverade oss personligen. Efter mat, bakelse och kaffe åter Nylands järn. De spelade nästan allt! Ja, t.o.m. en operasnutt. Sista låten var en rocklåt och många av oss fyllde golvet framför scenen och rockade loss! Vilket gjorde att styrelsen som ville tacka oss syntes inte på scen! Styrelsen hälsar och tackade för det stora intresset för festen! Detsamma,sa vi!

Britt Westman, ordförande i PRO Domsjö, och Eva Sonidsson, ordförande PRO Kultur.

Nylands järn

Gäster och medlemmar på PRO:s jubileum.