Förening Kramfors

Vår historia

Det var den 24:e januari 1944 som 28 personer drog igång verksamheten. Styrelsen utsågs och bestod av John Bergström som ordförande, Alfred Olsson kassör, Edvard Olsson sekreterare samt ledamöterna Robert Andersson och N.E. Byström.Särdeles penningstarka var inte de 28 pionjärrerna på det första mötet. Insamlingen som företogs inbringade 6 kronor 81 öre. Inte mycket att starta med, men så visste väl heller ingen vad man satsade på.De gamla pionjärerna som redan vid 25 års jujubileum gåttur tiden, ägnas i historiken tacksamma tankar. De hade uppfostrats i "Fattigsverige" trånga och kalla bostäder. De fick uppleva två världskrig. År 1948 kom Albert Lindbäck med i föreningen och blev sedemera ordförande i 14 år.