Förening Älandsbro

Vår historia

En av grundare i Älandsbro PRO

Det är den 22 november 2014, en grå och kulen senhöstdag. Undertecknad ska göra ett besök hos en av grundarna till PRO Älandbro.

Jag tar mig till Servicehuset i Älandsbro, ringer på dörren och möts av en glad, pigg och leende Agnes Boström, 111 snart 112 år ung. Denna Grand Old Lady ger mig en kristallklar beskrivning av hur allt börjat en gång.

Efter några år som medlemmar i Härnösands PRO beslöt några av medlemmarna från Älandsbro att bilda en egen förening, detta var 1978. 47 st gick ur Härnösandsföreningen och bildade en egen, men fick första året "lyda" under Härnösand.

Från början hade man sina medlemsmöten på dåvarande Folkets Hus som låg på andra sidan E4:an, på Fredriksvägen.

Sivert Lindahl Ramsås var den som höll i ordförandeklubban. Medlamsantalet ökade snabbt och snart var man 135 st, detta gjorde att man var i behov av en större lokal för sina möten. Lösningen blev skolans dåvarande bingolokal och matsal, som man fick lov att hyra.

Lars Östberg Hemsön var den som tog över ordförandeskapet. Det blev inte så lång period pga ohälsa.

Nästa som tog vid var Gösta Olsson Finsvik. Så småningom flyttades mötena till nuvarande Folkets Hus, men innan nybyggnaden blev klar 1991 höll man till i den lokal som en gång i tiden var en skofabrik.

För att kunna bjuda på kaffe på mötena fick de i styrelsen ta med sig kaffekoppar hemifrån, någon sån utrustning fanns inte att tillgå. Allt bröd bakade dom själva och skänkte, även vinsterna till lotterierna skänktes av medlemmarna. Lottpriset var 2 kr.

Fyra av damerna i föreningen hjälptes åt att virka ett sängöverkast, bl a Agnes Boström. Ett lotteri gjordes och dom gick runt på byn och sålde dessa lotter á 5 kr. För pengarna från det köpte man kaffekoppar och sedan också assietter, några av kopparna finns kvar än.

Man bjöd ofta in andra föreningar till sina fester och då kom så många att man fick lov att hyra Bygdegården i Ramsås för att få plats och kunna laga mat vilket man naturligtvis gjorde själva. Även musik och dans fanns på programmet ibland. Vid ett tillfälle kokade Agnes Boström och Clary Wiklander, köttgryta till över 130 gäster, älgkött hade dom fått köpa av Lars Östberg på Hemsön.

Efter Gösta Olsson kom Malte Bengtsson som ordförande, han var en duktig dragspelare som även ledde sångkören.

Efter Malte kom Torsten Eriksson Innerfälle till posten som ordförande. En stabil person som fick ordning i föreningen och nya medlemmar kom till, det hade under några år tidigare varit en del avgångar. Torsten var ordförande i hela 10 år.

Sen kom den första kvinnan på posten. Siv Wallin tog vid och även hon ansvarade i 10 år för ordförandeskapet.

Vid dags datum när detta skrivs, svingas klubban av ännu en kvinna Gunn Norberg.

Efter en härlig pratstund då jag även fått kaffe med hembakat bröd, samlar jag ihop mina saker och tackar för mig.

På min väg hem och flera dagar senare finns du Agnes i mina tankar. Tack för att du låtit oss ta del av dina kristallklara minnen, utan dig skulle Älandsbro PRO inte ha nån historia.
/Sonja L