FOTO: PRO Folkhögskola

PRO:s folkhögskola- en ny chans att studera

Gysinge Herrgård har anor från 1600-talet och ligger intill Dalälvens strand, strax söder om Gävle. Sedan 1982 har herrgården fungerat som PRO:s egen folkhögskola.

Åk på internat till PRO:s egen folkhögskola! Skolan är öppen för alla men vänder sig främst till personer som är 55 år eller äldre. Alla kurser är avgiftsfria – vare sig du är medlem eller inte. Det du betalar för är boende och mat (i vissa kurser tillkommer kostnad för material – tillexempel målarkurser, silversmide, järnsmide). Kurser som distrikt och föreningar skickar kursdeltagare till – får rabatt från PRO – till kursen och resan, eller att distriktet betalar viss del.

Kursutbudet är brett. Här finns en mängd friskvårdskurser med allt från yoga till boule och gammeldans. Skolan ger också kurser i matlagning och olika hantverk. Blir du förtroendevald i en PRO-förening kan du gå en kurs i till exempel ledarskap, intressepolitik eller hur man arbetar i en föreningsstyrelse.

Förutom de kortare kurserna finns också en allmän 15-veckorskurs. Kursen kan bland annat innehålla ämnena svenska, engelska, historia, kulturhistoria, natur- och miljökunskap, data, friskvård och traditionellt hantverk.

Till folkhögskolans webbplats Länk till annan webbplats.