Riksmästerskap i golf på Gotland 2022

Gemenskap & aktiviteter
Publicerad:

PRO-golfarna besökte Gotland

Årets riksmästerskap i golf genomfördes 12–13 september på När golfklubb på östra Gotland. Ett 80-tal PRO:are gjorde upp om de individuella medaljerna första dagen och andra dagens lagtävling mellan distrikten lockade 16 fyrmannalag från 12 olika distrikt.

Vädret varierade från soligt och svag vind under första dagen till mer mulet och vindbyar andra dagen. Men deltagarna trivdes bra på den vackert belägna golfbanan med gott om enbuskar och stenmurar intill väderkvarnar och bondgårdar.

PRO:s riksmästare 2022

Birgitta Westlund från Gävle blev riksmästare i damklassen och tackade alla medspelare under första dagens prisutdelning som förrättades av klubbchefen Mikael Ogestad och PRO:s tävlingsledare Britt Karlsson. I herrklassen spelade Kenneth Klarström från Arvika bäst. I distriktslagtävlingen vann PRO Gotland som spelade starkast för dagen, före PRO Gävleborg och PRO Värmlands förstalag. Förutom medaljer och presentkort förärades vinnarlaget vandringsprisbucklan som de får behålla till nästa års tävling.

Riksmästerskapet i golf tillbaka efter pandemin

PRO:s riksmästerskap har haft ett par års uppehåll på grund av pandemin. Förra året spelades riksmästerskapen på ett annorlunda sätt. PRO-distrikten genomförde distriktsmästerskap under en nationell golfvecka. Distriktets två bästa damer respektive herrar bildade sedan lag ”på pappret” och fick en extra chans att bli riksmästare i golf baserat på det gemensamma nettoresultatet. Bästa laget i denna sammanräkning blev laget från PRO Gotland som sedan fick förtroendet att genomföra årets riksmästerskap på ön.

Se hela resultatet från PRO:s riksmästerskap i golf här:

Resultatlista – Individuellt damer Pdf, 81.9 kB, öppnas i nytt fönster.

Resultatlista– Individuellt herrar Pdf, 101.7 kB, öppnas i nytt fönster.

Resultatlista – Distriktslag Pdf, 117.6 kB, öppnas i nytt fönster.

Kenneth Klarström från Arvika och Birgitta Westlund från Gävle spelade bäst och blev PRO:s riksmästare 2022.

Riksmästare i lagtävlingen blev PRO Gotland i år igen. Eva Andersson, Berit Olsson, Ronny Hjorter och Matti Vuorinen spelade allra bäst av PRO:arna på När golfklubb.

Lisbeth Cedervång, Frösåker

Mats Hanson, Ljugarn

Monika Gustavsson från Säter.

Raeine Johansson från Deje, Kjell Hagman från Säter, Jan-Erik Johansson från Herrljunga och Lars-Erik Larsson från hemmaklubben spelade i samma grupp första dagen.

Text: Ola Nilsson