Det vinnande laget i PRO vetarna 2021 - Alingsås

Gemenskap & aktiviteter
Publicerad:

PRO Alingsås försvarade titeln i riksfinalen av PROvetarna

Förra årets riksfinal i PROvetarna genomfördes 17 maj i Stockholm. Fem vinnarlag från respektive regionfinal gjorde upp om segern. PRO Alingsås lyckades försvara titeln från 2019 trots hårt motstånd.

På grund av pandemin fick förra årets riksfinal i frågesportstävlingen PROvetarna skjutas upp. Tävlingen där fem föreningslag tävlat sig via distriktsuttagningar och regionfinaler för att i riksfinalen göra upp om vem inom PRO som vet allra mest om det mesta. Förutom PRO Alingsås deltog även tremannalag från PRO Kristianstad, PRO Visby, PRO Enköping och PRO Torvalla.

Jämn final

Riksfinalen var jämn med genomgående bara någon poängs skillnad. Men vinnarlaget klarade att hämta upp sig från som mest tre poängs underläge halvvägs, till tre poängs marginal till tvåorna PRO Kristianstad i slutresultatet. Ytterligare en poäng efter hamnade PRO Torvalla på bronsplats. Skånelaget som hade en bra start och ledde i halvlek, tappade något på slutet. Jämtlandslaget hade både toppar och dalar med sin chansar-teknik.

Vann för tredje gången

PRO Alingsås tog sin tredje seger i PROvetarna. I laget ingick Bo Hallberg, Roger Kihlberg och Monica Persson. Föreningen vann förutom 2019 års tävling även 2001 då Bo Hallbergs mamma deltog. PROvetarna startade som tävling redan i slutet av 70-talet under namnet Veteranvetarna. Det sägs att PRO Ludvika vann den första riksfinalen 1978 och hyllades av Bosse Larsson på Skansen.

PRO Alingsås har ”månadsquizzar” i sitt aktivitetsprogram. Vilket verkar vara en bra förberedelse inför PROvetarna. ”Det är Bo som gör frågorna och vi andra som svarar” sa Roger Kihlberg. Man lär sig mycket av att göra frågor, menade Bo. På frågan om vilka frågor de inte tycker om svarar Roger att TV-serier och film är svårt. ”Vi tittar ju inte på sånt!”

Hejarklackarna höll låda

Monica Persson i Alingsåslaget var med i riksfinalen för första gången. 2019 hade hon förhinder och Margareta Sjöberg deltog i stället. Margareta fick delta från åskådarplats i år och ingick i PRO Alingsås hejarklack – tävlingens största. Kanske var storleken på hejarklacken lika avgörande som kunskaperna i år? Även lagen från Enköping och Skåne hade hejarklackar på plats som skanderade ”heja, heja! heja!”

Årets frågor

Årets tävling bestod av 12 ämnen med tre frågor i varje kategori. Frågorna som lagen fick svara på var bland andra: ”Vilket hasardspel gav namn till en film av Colin Nutley från 1990?” till ”Vem blev USA:s första kvinnliga vice president 2021?”. Lagen fick tydliga instruktioner om att för- och efternamn krävdes på alla personnamn om inte annat angavs i frågan. Något som visade sig vara avgörande på flera frågor. För vad heter till exempel ”Svennis” i förnamn egentligen?

Tävlingen leddes av personal från PRO:s riksorganisation. Marie Näslund, samhällspolitisk chef, var en trivsam konferencier som höll i gång publiken och hejarklackarna. Åke Persson, chefredaktör för PRO pensionären, och Frida Enroth, digital kommunikatör, var domare och höll koll på de rätta svaren och poängställningen.

Resultat i PROvetarna 2021:

1. PRO Alingsås
    Bo Hallberg, Roger Kihlberg, Monica Persson