Christina Tallberg, ordförande PRO.

Christina Tallberg, ordförande PRO. FOTO: Anneli Nygårds

Kategorier:
Gemenskap & aktiviteter
Publicerad:

Ordförandebrev nr 1, 2021

Nu har vi lämnat 2020 bakom oss. Det är nog ett av de mest märkliga år som vi har upplevt, både som enskilda och som medlemmar i PRO. Vi har tvingats till olika begränsningar. För många har detta varit mycket påfrestande. Andra har klarat denna omställning bättre.

För PRO:s del har den allra största delen – föreningsaktiviteterna – uteblivit helt eller delvis. Men många utomhusaktiviteter har anordnats och föreningarna har varit kreativa med att hitta nya sådana aktiviteter. Vår digitala förmåga har utvecklats, inte minst bland våra förtroendevalda, men också hos andra medlemmar.

Tyvärr så fortsätter smittspridningen i stort sett i hela landet. Detta är mycket oroande, och vi måste göra allt för att hålla den nere. Vi får fortsätta med att följa alla regler som finns.

Ett ljus i mörkret är att det snart blir dags för den större gruppen av PRO:s medlemmar att bli vaccinerade. Det finns en fastställd prioriteringsordning och den ska i huvudsak följas. Jag har förståelse för att IVA-personal kan få gå före så att den mest avancerade vården kan fungera, men inte andra grupper. Vi äldre har fått försaka mest under pandemin och om vi blir sjuka blir det många gånger allvarligare för oss. Därför är det viktigt att hålla fast vid ordningen för vaccinationer.

Om du har allergier eller är orolig för vaccinets effekter så tala med din läkare. Det är viktigt att så många som möjligt tar emot erbjudandet om vaccination och det är heller ingen kostnad för oss att få det.

Tyvärr passar bedragare och kriminella just nu på att ta kontakt med oss äldre för att erbjuda sin ”hjälp att boka tid för vaccination”. Detta sker per telefon, sms eller mejl och utger sig för att komma från vårdguiden 1177, vårdcentralen, regionen m.m och vill få tillgång till bank-id, mobilt bank-id eller andra inloggningsuppgifter. Ingen vårdgivare ber om dina uppgifter på det sättet! Om någon tar sådan kontakt med dig, avsluta genast och lägg på!

PRO har uppmanat regionerna att ge tydlig information, inte bara digitalt utan även skriftligt och genom annonser i lokalpressen för att informera oss om när, var och hur vi kommer att erbjudas vaccination. Min uppmaning är – vaccinera dig! På det viset kan vi alla bidra till att minska smittan.

Sedan 1991 har PRO genomfört en prisundersökning i butikerna. Av förklarliga skäl så kunde vi inte gå ut i butikerna och undersöka priserna i år. Därför har vi undersökt näthandeln. Det är den mest omfattande undersökning som hittills har gjorts. Många av oss äldre använder oss av näthandeln för våra dagligvaruinköp. Problemet är att det är dyrare, inte tillgängligt överallt i landet och att möjligheterna att få varor hem till bostaden varierar. Gå in och ta del av undersökningen här pro.se/prisundersokning

I stora delar av vårt land har vi vinterväder med snö. När solen skiner är det mycket vackert och det lyser upp tillvaron. Glöm inte att ta på broddarna när du går ut och promenerar.

”Hej vinterland, nu är du här…”

Hälsningar,

Christina Tallberg