Kategorier:
Gemenskap & aktiviteter
Publicerad:

PROpensionären söker webbredaktör

PRO:s medlemstidning PROpensionären, Sveriges största pensionärstidning, kommer under 2021 att utveckla en nätversion av papperstidningen. Vi söker nu en webbredaktör som ska sköta den nya webbtidningen, och även ha hand om de sysslor av administrativ art som förekommer på redaktionen.

PRO, Pensionärernas riksorganisation, har cirka 320 000 medlemmar och är Sveriges största pensionärsorganisation. Medlemstidningen PROpensionären söker nu en webbredaktör till den kommande webbtidningen.

Arbetsuppgifter
Webbredaktören ska självständigt men ytterst under chefredaktörens ledning uppdatera webbtidningen genom att skriva och publicera texter, bildsätta och publicera utlägg samt sköta andra arbetsuppgifter knutna till webbredaktörskapet, till exempel PROpensionärens sociala medier. Webbredaktören kommer också, tillsammans med resten av redaktionen, att medverka i utvecklingen av den nya nättidningen och kommer även att vara en del av redaktionen i stort.

Webbredaktören ska också hantera de administrativa uppgifter som förekommer på redaktionen. Bland annat svara i redaktionstelefonen under telefontiden, hantera administrationen kring tryck och adressfiler, göra tryckorder till tryckeriet, lämna upplagebesked och hantera TS-upplageberäkningen. Dessutom sköta om hanteringen av vinnare av kryss och utlottningar. Webbredaktören ska även ansvara för tidningens inkommande mejlbox.

Om tjänsten
Tjänsten, som är en tillsvidareanställning på heltid med sex månaders provanställning, är alltså en kombination av webbredaktör och redaktionsassistent, med tonvikt på webbredaktörskapet. Exakt hur fördelningen av de två typerna av arbetsuppgifter i tidsåtgång och omfattning kommer att se ut är i dagsläget inte klart, men kommer att visa sig med tiden.

Kvalifikationer
För att passa för tjänsten måste du ha journalistisk utbildning, till exempel Journalistprogrammet på högskola, gärna med fördjupning i webbpublicering. Du måste också ha erfarenhet av att ha arbetat som webbredaktör med att skriva och publicera journalistiska texter, gärna i Sitevision.

En bakgrund på en nyhetsredaktion är ett plus. Samhällsintresse, flexibilitet, prestigelöshet, noggrannhet och social kompetens ett måste.

Du måste också kunna se värdet i PRO:s verksamhet och intressepolitiska frågor, förstå PRO:s roll i samhället som en av de största folkrörelserna och att PRO:s kommunikation präglas av medlemmarnas behov. Medlemmen är vår uppdragsgivare.

Redaktionen består av fyra personer, inklusive den nya webbredaktören, där alla hjälps åt och har väldigt roligt tillsammans. Vi sitter i ljusa lokaler i Gamla stan i Stockholm. Du måste normalt sett, alltså så snart coronapandemin så tillåter, kunna sitta på plats och arbeta.

Ansökan
Skicka din ansökan senast måndag den 11 januari 2021, till rekrytering@pro.se Tillträde så snart som möjligt.

Vid frågor, kontakta chefredaktör Åke Persson på mejl (ej tel): ake.persson@pro.se

PRO, Pensionärernas riksorganisation, påverkar och gör skillnad i frågor som är viktiga för äldre. Det kan handla om ekonomi, boende, vård och omsorg och åldersdiskriminering. Vi är en intresseorganisation och mötesplats för cirka 320 000 medlemmar. På PRO:s kansli i centrala Stockholm arbetar idag 25 personer och tillsammans driver vi pensionärernas intressen, samtidigt som vi erbjuder medlemmarna engagerande aktiviteter och personlig utveckling. PRO:s medlemstidning PROpensionären har en TS-kontrollerad upplaga på 273 500 ex och delas ut enligt principen en tidning per medlemshushåll.

Text: PROpensionären