Christina Tallberg, ordförande PRO. FOTO: Anneli Nygårds

Gemenskap & aktiviteter
Publicerad:

Ordförandebrev nummer 15

Nu märks det att hösten är här, inte minst på de vackra höstfärgerna. Vi upplever även dagar av regn och blåst, och ute blir det mörkt allt tidigare.

Från och med den 1 oktober har besöksförbudet på äldreboenden upphävts. Det känns bra att få hälsa på nära och kära igen, men vi ska göra dessa besök på ett ansvarsfullt sätt.

Tyvärr är inte smittan borta, utan den sprids igen. Därför är det så viktigt att vi alla tar vårt ansvar. Det gäller att stanna hemma vid sjukdom, hålla avstånd, tvätta händerna mm. Detta gäller inte bara oss som är 70 år och äldre, utan alla.

Jag är mycket upprörd över att yngre partiledare går på trånga fester med ett större antal människor. Vi äldre vill också ha roligt och gå på fest och koppla av, men i den här situationen med smittspridning i vårt samhälle låter vi bli. Alla oavsett ålder måste ta sitt ansvar, och partiledare och andra ledare har ett särskilt ansvar att visa vägen.

Folkhälsomyndigheten håller på med ett arbete med att utarbeta nya riktlinjer för oss 70-plussare, och jag ser framemot dem. Kanske att vi får dem presenterade för oss när Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson gästar PRO:s representantskapsmöte den 19 oktober. Detta möte kommer att genomföras digitalt.

Sedan jag senast skrev till er så har regeringens budgetproposition överlämnats till riksdagen. Den 30 september medverkade finansminister Magdalena Andersson i ett miniseminarium på länk med oss i PRO, där hon presenterade förslagen. Ni kan se och lyssna i efterskott på PRO:s hemsida. Mycket är bra i förslaget, såsom fleråriga satsningar i äldreomsorgen med miljardbelopp, kompetenshöjning hos personalen på betald arbetstid och även satsningar på att arbeta bort väntetider inom sjukvården för vård och behandling som inte minst har orsakats under den pågående pandemin. Det införs ett pensionstillskott på upp till 600 kronor i månaden från den 1 september 2021 för pensioner mellan 9000–17 000 i månaden. Det är välbehövligt men det gäller att arbeta vidare så att vi får pensioner som vi kan leva ett gott liv på.

Däremot är det mycket dåligt att skatteskillnaden mellan lön och pension inte avskaffas förrän 2023. Tyvärr kan vi inte vara säkra på detta heller, eftersom vi har allmänna val 2022. PRO har sedan jobbskatteavdraget infördes 2007 protesterat mot den orättvisa skatteklyftan. Vi menar att skatt ska betalas efter bärkraft, men vi pensionärer ska inte betala mer skatt än löntagare. Pension är uppskjuten lön. Vi kommer fortsätta med våra protester till vi når vårt mål om likabeskattning.

Den 21 oktober inbjuder PRO till en friluftsdag i hela landet med spännande aktiviteter i närområdet. Genom detta vill vi förutom att vi träffas på ett säkert sätt inbjuda till gemenskap där vi rör på oss och dricker kaffe eller grillar korv. Jag har tagit del av en del föreningars aktiviteter och det ser spännande ut. Jag kommer tillsammans med min man Börje, att tillbringa den dagen i ett friluftsområde utanför Eskilstuna. Det ska bli så trevligt att få möta medlemmar igen!

Hittills har mina kontakter med er medlemmar i huvudsak skett per telefon, Skype och möten eller seminarier per länk. Hör efter med din förening vad de planerar den 21 oktober. Jag hoppas att det ska vara fint väder i hela landet, om inte så var det någon som sade att det finns inget dåligt väder, det gäller att klä sig rätt. Hör också av dig till din förening och fråga hur du kan köpa PRO:s Trippelskrapslotter. Överskottet går till PRO:s verksamhet. Föreningen får 8 kronor per försåld lott.

En rolig nyhet är att PRO fått en utmärkelse som starkast varumärke i företaget Evimetrix varumärkesundersökning Swedish Brand Award. 1 270 individer har uttalat sig om 13 intresseorganisationer och PRO är det varumärke som lyser starkast. Det är resultatet av mångas arbete lokalt, regionalt och centralt, så var stolta!

Ha det bra, var rädda om er!

”Det glimmar i guld och klaraste rött det prasslar så sakta i parken

Ty hösten är kommen och almar och lönn de fälla nu bladen till marken

Så fall, våra blad, fall mjukt och lätt!

Vi väva ett täcke så varmt och så tätt, vi väva ett täcke åt marken…

(Elsa Beskow)

Christina Tallberg