Spargris med mynt. FOTO: Mostphotos

Kategorier:
Pensionärers ekonomi
Publicerad:

Inkomstpensionen höjs nästa år tvärtemot tidigare prognoser - ett glädjande besked

Sverige och världen genomlever för närvarande en coronapandemi som kommer att påverka vår ekonomi. Pandemin är inte över och något bestämt slutdatum kan vi för närvarande inte se.

Även om Sverige förhållandevis verkar klara sig bättre än många andra länder när det gäller ekonomin kommer pandemin att orsaka tunnare plånböcker på sikt för alla – det vill säga såväl för enskilda pensionärer som för stat/kommuner/landsting. Det som kan motverka en sådan utveckling för våra pensionärer med låg pension är höjd allmän pension och lika skatt som löntagare 2021 – något som också PRO krävt.

Pensionsmyndighetens prognos från i våras var att inkomstpensionen skulle sänkas 2021 med 1,5 procent motsvarar en sänkning med ungefär 180 kronor i månaden för många av våra medlemmar. Prognosen grundades på att den automatiska årliga indexering av inkomstpensionen som ska följa inkomstutvecklingen i Sverige skulle backa på grund av högre arbetslöshet i pandemins spår. Enligt pensions-myndighetens senaste prognos kommer emellertid inkomstpensionen istället att räknas upp med 0,8 procent 2021 vilket innebär ett påslag med ungefär 100 kronor på en inkomstpension om 12 000 kronor. Den ändrade prognosen beror på att genomsnittsinkomstens utveckling 2020 förväntas stiga mer än vad man utgick ifrån i våras på grund av statliga stödåtgärder för att hålla sysselsättningen uppe. I slutet av oktober i år kommer besked från pensionsmyndigheten om den exakta omräkningen av inkomstpensionen för 2021.

För effekterna på andra delar av vårt pensionssystem av pandemin se min analys i ett tidigare blogginlägg från den 26 mars Länk till annan webbplats.. Till det kan tilläggas att aktiebörsen därefter återhämtat sig i stora delar men den kan ändå komma att påverkas negativt för 2021 enligt pensionsmyndighetens senaste prognos. För PRO:s medlemmar utgör emellertid premiepensionen en mindre del av pensionen. Grundtryggheten i pensionssystemet (garantipension, bostadstillägg och äldreförsörjningsstöd) påverkas däremot inte av utvecklingen på världens börser vilket tjänstepensionen kan göra beroende på konstruktion.

Coronapandemins effekter på pensionerna går emellertid inte att undvika utan förskjuts och kommer nu ett år senare än tidigare prognostiserats – närmare bestämt år 2022. Minskningen av inkomstpensionen förväntas då enligt pensionsmyndigheten – om inget görs från våra politiker – att sjunka med minst 2,7 procent – dvs med ett belopp i snitt om cirka 300 kronor.

En alltför blygsamt höjning av inkomstpensionen år 2021 på grund av indexeringen och risken för en kraftfull sänkning år 2022 är givetvis helt oacceptabel för en pensionärsorganisation som PRO. Av det aviserade pensionstillägget för pensionärer med låg pension från regeringen/pensionsgruppen om ytterligare 600 kronor redan nästa år är därför helt nödvändigt i avvaktan på en total översyn av vårt pensionssystem med målet att alla pensionärer (inklusive de som tidigare kallades förtidspensionärer men idag har sjuk/aktivitetsersättning) ska få en rejält höjd allmän pension och sänkt skatt i nivå med löntagare. Pensionerna sammantaget bör enligt PRO ligger på minst 70 procent av slutlönen – de gör den inte idag. Det är mycket oroande att den allmänna pensionens andel av slutlönen minskat över tid och ligger idag på under 50 procent. En sådan utveckling hotar inte enbart det allmänna pensionssystemets legitimitet utan påverkar även tjänstepensionerna som är framförhandlade utifrån om en förväntat nivå på den allmänna pensionen på väsentligt högre nivå än den nuvarande. Så kan vi inte ha det. Vi kan inte heller lösa denna ekvation genom att alla arbeta längre – det behövs betalas in högre avgifter till systemet så vi kan undvika förekomsten av alldeles för låga pensioner trots ett långt arbetsliv och så kallade ”fattigpensionärer” och det måste finnas en ventil i systemet för de som är utslitna av sitt arbete i förtid.

I en sådan allvarlig situation duger det inte heller som Expressens ledarsida att utnämna socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi till Sveriges farligaste politiker eftersom han – trots att han har regering och en enig pensionsgrupp bakom kravet – vill genomföra ett extra pensionstillskott 2021 till personer med låga pensioner. Försämringen av våra pensioner och socialförsäkringarna är en bidragande orsak till att systemets legitimitet är i fara och att ojämlikheten ökar i Sverige. Höj den allmänna pensionen och stärk äldreomsorgen är mitt och PRO:s besked – de som haft ett långt arbetsliv och bidragit till vår välfärdsmodell förtjänar det under årets alla dagar.

Text: Ingemar Hamskär