PRO:s ordförande Christina Tallberg framför en Trippelskraplott

PRO:s ordförande Christina Tallberg framför en Trippelskraplott.

Kategorier:
Gemenskap & aktiviteter
Publicerad:

Ordförandebrev nummer 13

Nu har skolorna börjat och många har också återvänt hem efter semester, så har även medarbetarna på PRO:s kansli gjort. Just nu upplever vi fortsatt fint sommarväder och jag hoppas att det fortsätter under augusti och in i september.

Vi får många frågor från medlemmar och föreningar om hur de ska planera för aktiviteter under hösten. Tyvärr har vi idag inga andra besked att ge än att vi ska följa de rekommendationer som finns från Folkhälsomyndigheten dvs. att hålla avstånd, vara noga med handhygien m.m. Men så länge vädret är varmt går det ju bra att ses ute och PRO har löpande kontakt med Folkhälsomyndigheten. Så snart de har nya besked att ge kommer vi att gå ut med dem.

Många forskare intresserar sig just nu för gruppen äldre och vill gärna att PRO:s medlemmar hjälper till att skapa underlag till deras studier. Nu senast är det Göteborgs universitet som önskar att de av er som tar mer än fyra receptbelagda läkemedel (med läkemedel avses tabletter, krämer, inhalatorer, droppar och injektioner) svarar på enkät om hur ni upplever detta. Om du ingår i målgruppen och vill hjälpa till så hittar du en länk till enkäten här Länk till annan webbplats..

Jag är mycket upprörd och arg över att Comhem just nu under pågående pandemi har beslutat sig för att stänga ner sitt analoga system och bara ha digitala sändningar. Det drabbar många av oss äldre, som i värsta fall blir utan möjligheter att titta på TV. Många har äldre TV-apparater som köpts före 2008, och måste därför köpa en ny apparat. Hur ska detta gå till, när vi inte själva ska gå ut och handla? Ett sådant stort köp vill man helst själv göra i butiken där man kan se på olika alternativ. Comhem erbjuder förvisso att en person kan komma hem och hjälpa till med installationen för en extra kostnad, men även detta är problematiskt. Vi ska inte släppa in okända personer i våra bostäder. Från PRO:s sida har vi medverkat i media för att kraftigt protestera mot detta och jag kommer att skriva till Comhems VD för att framföra medlemmarnas synpunkter. Vi vet ju att TV för många är det enda sällskapet.

Telia ändrade för några månader sedan sin fakturahantering, och för den stora gruppen som inte är digitala blir det ökade kostnader. Ola Nilsson, PRO:s sakkunnige i konsumentfrågor, och undertecknad hade ett långt möte per länk med Telias VD Anders Olsson. Vi förklarade att en stor grupp äldre inte är digitala eller känner sig bekväma med att bli det. Det är också förenat med stora kostnader att vara uppkopplad och ha modern apparatur. Många äldre med mycket låg pension har helt enkelt inte råd.

Den här veckan fick jag som ordförande ta emot en check med överskottet av Trippelskrapet 2019/20. Det var 12 857 795 kronor som fördelas genom att föreningarna får 8 kronor och distrikten 3 kronor per försåld lott och resten går till riksorganisationen. I samband med detta vill jag rikta ett stort tack till alla som både har sålt lotter och köpt Trippelskrapslotter. I år är det är det mycket svårare att sälja våra lotter, men det går att prenumerera på det särskilda erbjudande som finns så att provisionen också går till den egna föreningen. Ta gärna kontakt med kassören/lotteriansvarig om hur du kan köpa årets lotter.

Fortsätt att hålla kontakt med varandra, ring gärna någon gammal vän, håll avstånd och tvätta händerna.

”Nu i sensommartiden, är jorden än så skön
Mitt hjärta fylls av glädje, när ängen lyser grön
Ett under varje blomma, och varje litet blad
En mästares palett är snart höstens färgkaskad”

Okänd författare

Hälsningar,
Christina Tallberg,
Ordförande PRO.

P.S. Idag är det Pensionärernas dag, instiftad av WHO. PRO tar tillfället i akt för att fortsätta bilda opinion för höjd allmän pension och en bättre och trygg äldreomsorg!

Text: Christina Tallberg