Christina Tallberg, ordförande PRO.

Kategorier:
Gemenskap & aktiviteter
Publicerad:

Ordförandebrev nummer 12

Under juli månad har medlemmar i PRO fått sommarhälsningar varje dag från sångare, musiker, skådespelare, författare, idrottsmän m.fl. Jag hoppas att ni, liksom jag, har tyckt om detta. Det här är ett nytt sätt för oss att komma ut till våra medlemmar. Jag är väl medveten om att inte alla våra medlemmar har nåtts av dessa hälsningar, men jag hoppas att ni som har fått dem också berättat om dessa. Jag vill härmed också passa på att tacka alla som har hälsat till oss medlemmar i PRO!

Den senaste månaden har det varit mycket varierande väder i landet. En del har tyvärr haft ganska mycket blåst, regn och kyla, medan andra har haft sol och värme. Det finns mycket bär och svamp i skogarna. Om ni inte själva kan gå ut och plocka, så hoppas jag att ni har några som kan förse er med dessa naturens läckerheter.

Många PRO-föreningar genomför fina aktiviteter utomhus. Jag blev så glad över att i P1 Morgon få höra om vandringar som PRO Vallentuna genomför. Vallentuna är en rik kulturbygd, och vandringarna går runt bland runstenar och andra intressanta platser. Detta ger kunskap, men det blir också ett bra sätt att röra sig och skapa härlig gemenskap. PRO Kalix genomför vattengympa utomhus, och på många andra platser anordnas olika kulturprogram, kaffedrickning och grillning på behörigt avstånd från varandra.

Som det ser ut idag minskar smittan, och det är glädjande. Därför är det viktigt att vi fortsätter att följa reglerna, är noga med handhygien m.m. och inte utsätter oss själva eller andra för smitta.

För någon vecka sedan fick jag tillsammans med mina syskon ta farväl av vår kära moster digitalt via live-stream. Det blev ett mycket fint avsked ändå, även om vi allra helst hade varit tillsammans med övrig nära släkt i Södra Hestras Kyrka i Broaryd. Många av er har också fått ta farväl av nära och kära på det här sättet, för mig blev det ändå en fin upplevelse.

Om någon vecka är de flesta medarbetarna på PRO:s kansli tillbaka efter välbehövlig semester, många kommer att fortsätta med att arbeta hemifrån heltid eller deltid.

Vi kommer att arbeta med att samla ihop våra erfarenheter av pandemin när det gäller äldre och vården av äldre inom såväl sjukvården som i äldreomsorgen.

Sista veckan i juli brukar Pridefestivalen i Stockholm äga rum. PRO och dess Stockholmsdistrikt har deltagit aktivt varje år sedan 2012. De två senaste åren har PRO-distriktet haft med en buss i paraden. I år genomförs inte dessa aktiviteter på vanligt sätt utan en del digitalt. Det är viktigt för oss i PRO att understryka alla människors lika värde!

Fortsätt och hålla kontakt med varandra, och ring gärna någon/några som ni inte har pratat med under senaste tiden.

Jag hoppas att augusti månad ska bjuda på vackert väder i hela landet.

”Ut i vår hage där växa blå bär……”

Christina Tallberg

Ordförande