Christina Tallberg, ordförande PRO.

Christina Tallberg, ordförande PRO. FOTO: Anneli Nygårds

Kategorier:
Gemenskap & aktiviteter
Publicerad:

Ordförandebrev nummer 11

Den här veckan på året skulle jag normalt sett ha deltagit i en mängd möten och seminarier i Almedalen på Gotland. Det känns konstigt att inte vara där, eftersom jag har varit det sedan 2014.

I år anordnar en del organisationer digitala seminarier istället. ABF arrangerade till exempel seminariet ”Utanförskap i en digital klyfta” vilket jag medverkade i tillsammans med Carin Lennartsson, forskare på Ageing Research Center, Karolinska Institutet, den 1 juli. Vi hade ett intressant samtal om ofrivillig ensamhet och att många inte kan vara digitala. Jag lyfte under samtalet fram att PRO i hela sin ordinarie verksamhet bidrar till att minska ensamhet och inbjuda till gemenskap i olika former.

I dessa tider är det svårt att bryta ensamhet och isolering, eftersom vi inte kan träffas på vanligt sätt och inte heller vara nära släkt och vänner. Men, under corona-pandemin har PRO och många äldre blivit mycket bättre på att använda digitala hjälpmedel. Det är mycket bra. Jag känner ändå att det finns en stor längtan efter möten med nära och kära och att delta i studiecirklar, friskvårdsaktiviteter, möten, resor och upplevelser tillsammans med många andra.

Det går att lyssna på seminariet här Länk till annan webbplats..

Den 30 juni meddelade regeringen att de har tillsatt en kommission för att utvärdera de åtgärder som vidtagits för att begränsa spridningen av covid-19. Kommissionen ska ledas av Mats Melin, fd. justieråd och ordförande i Högsta Förvaltningsrätten. Kommissionen ska slutredovisa sitt arbete 28 februari 2022, avge en delredovisning 31 oktober 2021 och redovisa sin granskning av vård och omsorg av äldre den 30 november 2020. PRO kommer noga att följa kommissionens arbete, framför allt vad gäller vård och omsorg, och redovisa våra synpunkter till kommissionen. Jag återkommer till detta arbete längre fram.

Tyvärr vet vi inte hur länge pandemin ska pågå och hur länge vi 70+ ska leva med särskilda restriktioner. En del lättnader har gjorts, men vi måste fortsätta med de grundläggande reglerna, stanna hemma, sök vård vid sjukdom, håll avstånd och tvätta händerna.

Som jag nämnt tidigare är det många forskare så frågar efter oss äldres upplevelser av vardagen under coronapandemin. Om du vill bidra med kunskap till forskningen så får du gärna svara på en kort enkät (tar ca 10 minuter). Undersökningen från Stockholms universitet och Högskolan i Gävle finns här Länk till annan webbplats..

Vi har alla under den här tiden på olika sätt drabbats av pandemins effekter och covid-19. En del av oss har varit sjuka eller har haft anhöriga och vänner som har insjuknat. Andra har tyvärr drabbats av att mista sin livskamrat, föräldrar eller andra nära släktingar och vänner. Inom PRO har vi förlorat många föreningsmedlemmar och kamrater. Jag känner djupt med er, och deltar i denna stora sorg.

Jag vet av egen erfarenhet att det är smärtsamt att inte kunna vara med och ta farväl eller kunna delta i begravningar. Jag kan inte åka till Småland för att delta i min kära mosters begravning. Min moster hade inga egna barn, så vi systerbarn var hennes närmaste och käraste. Nu får vi följa begravningen direkt via live-stream.

Under juli månad kommer vi PRO-medlemmar att få hälsningar från sångare, musiker, författare m.fl. på Facebook. Först ut är Ola Salo och Alexandra Rapaport. Det blir olika hälsningar varje dag. Sprid gärna detta till andra medlemmar och om det går – lyssna tillsammans.
Vi har avslutat tävlingen ”PRO bakar” på hemsidan. Ett hundratal deltog och fem vinnare får Birgitta Rasmussons bok ”Kakor att minnas”. Stort grattis till vinnarna!

Den här sommaren är det viktigare än någonsin att hålla kontakten med varandra, ring gärna någon som du inte har pratat med på länge, skriv brev och vykort och om ni kan gå ut och träffa andra, men håll avstånd.

Jag återkommer med ett nytt brev till er om några veckor, till dess – var rädda om er.
”Ute blåser sommarvind ….”

Hälsningar,

Christina Tallberg