Midsommarstång

Gemenskap & aktiviteter
Publicerad:

Ordförandebrev nummer 10

Den 15 juni höll PRO representantskapsmöte digitalt. Det är egentligen inget nytt för oss, både kongressen 2015 och kongressen 2018 genomfördes digitalt, men då var alla ombuden samlade i samma lokal. Nu satt alla ombud, styrelse, revisorer, valberedning, personal och gäster på olika platser i landet.

Statsminister Stefan Löfven medverkade via en inspelad hälsning och betonade vår organisations betydelse för medlemmarna, men också för många andra äldre i vårt samhälle.

Representantskapsmötet godkände verksamhetsberättelse och årsredovisning för 2019. Mötet antog också ett uttalande om att resurserna för äldreomsorgen måste öka och att en lag som garanterar goda levnadsvillkor för äldre måste införas.

Regeringen har beslutat att förlänga tiden för besöksförbud på äldreboenden till den 31 augusti. Det känns mycket smärtsamt, men är tyvärr nödvändigt. Det är viktigt att insatser görs så att säkra kontakter utomhus kan upprätthållas, liksom att personalen är behjälplig med digitala möten och telefonkontakter. Socialstyrelsen har fått i uppgift ta fram skyddsutrustning för anhöriga och även utforma anvisningar för hur kontakter ska kunna ske på ett säkert sätt. Ekot rapporterade häromdagen att det finns smitta på äldreboende i 234 av landets 290 kommuner. Detta är inte acceptabelt – allt måste göras för att förhindra smitta och att så många avlider till följd av covid-19.

Det är mycket angeläget att det görs en utvärdering om vad som har gjorts rätt och vad som har gjorts fel i coronakrisen. Ingen har någonsin varit med om detta. Från en dag till en annan kom en dödlig sjukdom in i vårt land och krävde stora sjukvårdsinsatser och uppoffringar, inte minst av oss äldre. I rådande tid är det viktigt att politiker och andra, om de har kritik mot ansvariga, tänker lite extra på vilka ord de använder.

I dagarna har det gått ut en påminnelse om att betala medlemsavgiften till de som ännu ej har gjort det. Vi behöver vara många i PRO, inte minst för att vi med kraft ska kunna driva frågor om bättre pensioner och en äldreomsorg med hög kvalitet.

Den 13 juni 2015 valdes jag till PRO:s ordförande på kongressen. Då hade det gått 73 år innan PRO fick sin första kvinnliga ordförande. Jag blev omvald på kongressen 2018. Under de här fem åren har jag träffat tusentals medlemmar och förtroendevalda runt om i vårt land och i en mängd olika sammanhang. Alla dessa möten har gett och ger mig så mycket positiv energi.

I dessa tider kan jag inte resa ut och möta er fysiskt, men jag är glad över att jag kan skriva brev till er och även ha långa telefonsamtal med medlemmar. Tyvärr kan jag inte nå alla, hjälp gärna till och sprid min hälsning.

”Du lindar av olvon en midsommarkrans……” Jag gör det till er och binder även en vacker midsommarbukett med sju sorters blommor. Ni är alla värda en blomsterhyllning!

Jag önskar att ni kan skapa en fin midsommarkänsla omkring er, tänk gärna tillbaka på någon särskild midsommar som hade en stor betydelse, ta fram kort, minns, slå en signal om det går till någon som ni delade upplevelsen med och dröm tillbaka.

Var rädda om er och glad midsommar!

Christina Tallberg
Ordförande PRO