Christina Tallberg, ordförande PRO.

Christina Tallberg, ordförande PRO. FOTO: Anneli Nygårds

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Christina Tallbergs nionde ordförandebrev

Nu har vi kommit in i juni månad, och utomhus är det sommarväder. Vi får verkligen ta vara på de fina stunderna att träffas utomhus, men på behörigt avstånd från varandra.

Jag är mycket glad över att så många uppskattar mina ordförandebrev, stort tack. Jag har tyvärr inte möjlighet att personligen besvara de mejl jag får, men jag vill poängtera att jag läser alla.

Kantar Sifo rankar varje år svenska organisationer utifrån anseende bland allmänheten. I år kom PRO på en hedrande sjundeplats av 33. Vi ska göra allt vi kan för att vårda det stora förtroendet, som beror på allas medverkan i PRO lokalt, regionalt och centralt.

Förra veckan väcktes förhoppningar om att restriktionerna för delar av åldersgruppen 70 plus skulle förändras. Media var mycket engagerade och SVT åkte ut till mig i Tyresö, så att jag skulle kunna vara med i deras direktsändning av Folkhälsomyndighetens och regeringens presskonferenser. Vi möttes på betryggande avstånd på bryggan nedanför bostadsområdet där jag bor. Jag fick ge mina och PRO:s kommentarer både före och efteråt. Beskedet var att det inte blev ändring av restriktionerna.

Däremot poängterade Folkhälsomyndigheten att det går bra med träffar utomhus, men inte i stora grupper och bara om man håller avstånd. Det var inte mindre än sju stora rikstäckande media, som önskade kommentarer och dagen efter även i Radio Sweden. Det jag sade var att många äldre är besvikna. Det är svårt att sätta nya åldersgränser, och så länge som det är smittspridning och att många insjuknar och även avlider, så måste vi 70 plus leva efter restriktionerna.

I dagarna har PRO presenterat en medlemsvärvaraktivitet som går under namnet PROtest – Dags för bättre äldreomsorg. Vi kommer också lyfta den alltid lika aktuella pensionsfrågan. En del av er undrar nog över hur PRO kan gå ut och försöka värva medlemmar nu, när vi inte kan bjuda in till ett stort antal olika aktiviteter. Därför har vi denna gång valt att fokusera på det intressepolitiska arbetet, och en önskan om stöd inte bara av nuvarande medlemmar utan också av nya medlemmar. Hjälp gärna till med att värva medlemmar och sprida kunskaper om kampanjen. Gå in och läs vidare på kampanjsidan https://protesten.pro.se/ Länk till annan webbplats.. På förekommen anledning vill jag också berätta att alla bilder i kampanjen är tagna före coronakrisen.

Den 6 juni är det Sveriges Nationaldag, och det har det varit sedan 1983. År 2005 blev det också helgdag. 1873 hissade man för första gången en svensk flagga på de kungliga slotten. Den 6 juni var en inofficiell helgdag fram till 1916, då den instiftades som Svenska flaggans dag. Sedan flera år är vi vana vid fina firanden runt om i Sveriges kommuner. I år blir det inte några större arrangemang. Jag tycker att vi ska fira vår nationaldag på lördag med lite blommor, kanske en bakelse och gott kaffe. Det vi ska fira är vårt öppna och demokratiska samhälle, där alla har lika värde.

I dessa tider gäller det hålla ihop ännu mer.

Christina Tallberg, ordförande PRO

P.S. Jag vill skicka med en hälsning från eHälsomyndigheten eftersom den berör många av PRO:s medlemmar. Den 1 juni införs en ny hantering av fullmakter för att hämta ut någon annans läkemedel både på fysiska apotek och på nätet. Läs gärna informationen från eHälsomyndigheten här Länk till annan webbplats..

Text: Christina Tallberg