Christina Tallberg, ordförande PRO.

Kategorier:
Gemenskap & aktiviteter
Publicerad:

Ordförandebrev nummer åtta

Under de senaste veckorna har jag ringt till många medlemmar och förtroendevalda i hela landet. Dessa samtal ger mig mycket energi och glädje.

I vanliga fall tycker jag om att resa runt i landet och träffa er medlemmar, men det går inte nu. Därför är dessa samtal så viktiga för mig, liksom mina återkommande digitala möten med ordförandena i PRO:s 26 distrikt. Jag är mycket glad över ett brev som jag fick tillsammans med alla 70+ i Tyresö kommun. Brevet var skrivet av Bo Toresson, PRO:are och vice ordförande i KPR (Kommunala Pensionärsrådet), i samarbete med Tyresö kommun. Brevet är en uppmaning till oss 70+ att inte ge oss ut i trängsel i centrum och exempelvis handla utan följa rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten. I brevet finns också telefonnummer och kontaktuppgifter för att ta del av den hjälp som kommunen kan erbjuda. Jag tycker att det är särskilt bra att det är någon som själv ingår i gruppen 70+ och delar problemen med oss som skriver brevet. Det här är ett bra exempel på fint samarbete mellan kommunen och pensionärsorganisationerna i KPR.

I dessa dagar är det examenstider. Även om det inte kan firas som vanligt är alla ungdomar som tar examen väl värda att uppvaktas! Den 25 maj är det 60 år sedan jag tog Realexamen i Stockholms Stads Hushållstekniska Realskola ”Kastrullplugget”. Jag vill här skicka en hälsning till de klasskamrater som är medlemmar i PRO. Jag ville bli hushållslärare när jag sökte in på skolan, och vid tiden för min examen, sjuksköterska. 1960 var jag dock för ung för att söka in på Röda Korsets Sjuksköterskeskola, så det fick bli gymnasiet… När jag tänker på att det nu är 60 år sedan jag togs emot på skolgården, så har det under dessa år hänt mycket i mitt liv. Jag anar att jag inte är den enda som ser tillbaka på livet hittills och förvånas över vad som faktiskt blev. Så mycket man inte hade kunnat ana!

Om några dagar har vi pingsthelgen framför oss. Vanligtvis är det en stor bröllopshelg. Detta vet jag bland annat genom att jag sedan 1985 har haft förordnande att förrätta borgerliga vigslar, och alltid har haft fullt upp den helgen. Tyvärr är det många, som nu har fått skjuta upp sina bröllop till senare tillfälle för att de inte kan fira med ett stort antal gäster i olika åldrar. Det känns tråkigt att inte kunna delta, men när allting lättar får vi vara med och glädjas.

I mina trakter har ”Skomakaren redan har haft semester”, eftersom det var kort tid mellan hägg och syren.

Hälsningar,

Christina Tallberg