PRO:s ordförande Christina Tallberg. FOTO: Anneli Nygårds

Kategorier:
Gemenskap & aktiviteter
Publicerad:

Christina Tallbergs sjunde brev till medlemmarna

I dag kom ett mycket välkommet besked från regeringen om mer pengar till äldreomsorgen i år och nästa år. Det finns inga enkla jobb inom äldreomsorgen och därför är det extra angeläget att personal kommer att utbildas med hjälp av statsbidraget.

Coronapandemin har med all önskvärd tydlighet visat på de strukturella problem som finns i äldreomsorgen. Det handlar om brist på utbildning och alltför ofta dåliga arbetsvillkor för personalen. PRO menar att andelen tillfälligt anställa måste minska och att utbildning till undersköterska ska vara normen. Det behövs också ett starkare lagskydd för att äldre ska få sina behov tillgodosedda.

Häromdagen presenterade Pensionsmyndigheten en prognos som visar på en sänkning av inkomstpensionen med 1,5 procent nästa år. Det är oacceptabelt när alltför många, främst kvinnor, inte kan leva på sin pension. PRO är tydliga med att pensionerna inte ska sänkas. Från PRO:s sida förutsätter vi att det aviserade pensionstillägget, som kan ge pensionärer med låg pension ytterligare 600 kronor i månaden, ska genomföras. Vi vill också att en genomgripande översyn av hela pensionssystemet görs i syfte att höja den allmänna pensionen.

Vid Karlstad universitet genomförs just nu en studie som syftar till att beskriva hur personer över 70 år upplever den rådande coronasituationen. Fokus ligger på hur man uppfattar myndigheternas information och tar till sig av rekommendationerna, liksom hur ens mående påverkas. Forskarna har bett oss i PRO om hjälp att komma i kontakt med målgruppen 70+, så om du har lust att delta i studien genom att svara på några så når du enkäten genom att klicka här Länk till annan webbplats.. Enkäten tar ca 15 minuter att besvara.

En tid har vi kunnat glädja oss åt att följa ”Den stora älgvandringen” på TV. Förutom naturupplevelsen så var det ett folkbildande program. Vi har lärt känna dessa djur mera, och berörts av ömsintheten mellan ko och kalv, när kon lotsar kalven vidare mot bättre betesmarker.

Detta är bara ett exempel på att vi just nu måste hitta nya aktiviteter när de vi är vana att göra inte fungerar. Vi behöver prata med varandra och även träffas, om än på avstånd, och självklart bara om känner oss friska. Under den senaste veckan har jag ringt många PRO-medlemmar på olika platser i Sverige, och dessa långa samtal har gett mig mycket. Jag hoppas verkligen att de jag har ringt till också har uppskattat samtalen!

I år är det många som har fått och kommer att få högtidsdagar förändrade. Det går inte att hålla kalas för släkt och vänner. I söndags var det tänkt att jag skulle fira en 100-årig PRO-medlem och vän i min förening. Kalaset blev uppskjutet, men jag pratade med jubilaren igår, och då fick jag höra att han kunde hyllas av barn, barnbarn och barnbarnsbarn på behörigt avstånd utomhus. Personalen på äldreboendet hjälpte till att göra det på ett tryggt och bra sätt. Hoppas att det inte ska dröja alltför länge tills den planerade festen kan äga rum.

Det är inte bara födelsedagar och kalas som blir inställda, utan även PRO:s aktiviteter i form av möten, studiecirklar, körsång, resor med mera. Detta gör det svårare för oss att på ett bra sätt välkomna nya medlemmar och även sälja Trippelskraps-lotter. För varje såld lott får föreningen åtta kronor, och vi vet att det finns föreningar som brukar sälja väldigt många lotter. Nu blir dessa i brist på möten och träffar osålda. Fråga gärna lottansvarig i din förening hur du kan köpa lotter och därigenom bidra till föreningens ekonomi och förhoppningsvis också själv få några vinstlotter.

I år måste det vara ett särskilt år för gullvivor. Jag har aldrig sett så många som den här våren tidigare. Gå ut och njut av vårens alla blommor.

”Vårvindar friska, leka och viska…”

Ha det gott och var rädda om er

Christina Tallberg

Text: Christina Tallberg