Förening Domsjö

Planerad Verksamhet 2023

Verksamhetsplanen för 2023 för PRO-Domsjö innehåller följande punkter:

1. Medlemmar
  2. Medlemsmöten
  3. Hobby, studier och kultur
  4. Övrig verksamhet

Vi ska fortsätta satsa på att öka vårt medlemstal i föreningen och därför avsätta pengar i budgeten för detta. Vi ska även söka pengar från samorganisationen för detta ändamål. Medlemsvärvning skall fortsätta inom Domsjöområdet. Nyblivna pensionärer ska uppsökas av ordförande och nya medlemmar får hembesök eller telefonsamtal där de informeras om föreningens verksamhet av personer som utsätts för detta ändamål.

Nya medlemmar inbjuder två gånger per år till en träff med förtäring.

En ambition för år 2023 är att vår förening under året erbjuder att komma ut till trygghets-, vård-och omsorgsboenden inom Domsjö och läser tidning, böcker, spelar musik osv.

Föreningens verksamhet skall presenteras i ett programblad som delas ut till medlemmarna samt på föreningens hemsida. PRO Domsjö har en egen facebooksida där föreningens verksamhet presenteras i form av ögonblicksbilder.

Ett led i att öka föreningens inkomster skall vara att medlemmarna säljare PRO-lotter. En målsättning är att 1000 lotter skall säljas under året.

1. Medlemsmöten

Föreningen skall under året hålla 10 medlemsmöten, varav ett möte är årsmöte samt att ett möte under hösten skall behandla kommande års budget och verksamhetsplan. Övriga medlemsmöten skall innehålla någon form av underhållning eller tema.

Medlemmarna ska bjudas in till exempelvis paltlunch, grillkväll, surströmming, cafékvällar och trivselkvällar.

Föreningens medlemsmöten skall vanligtvis hållas i Domsjögården.

För att alla medlemmar skall ha möjlighet att delta i de olika aktiviteterna kan föreningen erbjuda bilskjuts till den som så önskar

För att inhämta förslag på mötestema från andra än från styrelsen föreslås att ett programråd inrättas. En person från styrelsen bör ingå i detta råd. En förslagslåda skall finnas tillgänglig vid mötena. Där skall medlemmar lämna förslag men även ställa frågor.

1. Hobby, studier och kultur

Studieverksamheten i föreningen skall under året öka i samarbete med ABF. Vi ska också uppmuntra och stimulera medlemmarna att delta i det kursutbud som Gysinge folkhögskola erbjuder.

Styrelsen ansvarar för studiefrågor och skall samverka med andra föreningar när det gäller studier.

Föreningen skall under året bedriva boule, bridge, qigong, vandring, promenader, trafikkunskap samt ordna resor. Medlemmarna skall uppmuntras till fysiska aktiviteter genom att fylla i aktivitetskort.

Studiecirklar som är på gång:

1. Walk and talk, som är en variant på våra promenader
  2. Kost, hälsa och motion för seniorer
  3. Läs om och res till Österlen
  4. Digitala klyftan

Om det finns intresse ska vi starta en läsecirkel och släktforskning.

Representanter för de olika aktiviteterna skall vid ett tillfälle per år informera medlemmarna om sin verksamhet vid ett månadsmöte och erbjuda studiecirkel inom sitt område. Dessutom skall medlemmarna stimuleras att aktivt ta del av PRO-kulturs och PRO-Sports aktiviteter.

1. Övrig verksamhet

Ordförande och vice ordförande i föreningen bör ha ett erfarenhetsutbyte med närliggande PRO-föreningar.

Kontakten med samorganisationen skall fortsätta, dels för att stödja den i det arbete som bedrivs inom Kommunala pensionärsrådet (KPR) och Regionpensionärsrådet (RPR), dels för att framföra föreningens synpunkter till kommun och landsting beträffande boende för äldre, sjuk-, frisk- och hälsovård m.m. Samverkan skall även ske beträffande studier för föreningsfunktionärer och cirkelledare. Föreningen skall bjuda in representanter för RPR och RPR för att dels få information och dels lämna synpunkter i frågor som berör dessa.