Samorganisation Umeå

Här kan du berätta om föreningens verksamhet & historia.

VERKSAMHETSPLAN 2024 SAMORGANISATION I UMEÅ

PRO Samorganisation Umeå består av 10 föreningar med sammanlagt cirka 4000 medlemmar.Samarbetet har till uppgift att
• samverka för att stärka dels PRO:s intressepolitiska arbete i KPR eller motsvarande, dels medlemsnyttan

• besluta om representation i KPR
    • samverka om kommunala angelägenheter
    • verka för att nya föreningar bildas
  • arbeta med gemensamma aktiviteter i form av studier, medlemsrekrytering och medlemsvård

PRO är sedan starten en självständig, partipolitiskt och religiöst obunden organisation och öppen för alla pensionärer.

• PRO Umeå samorganisation samverkar genom att Umeå kommuns PRO föreningar ges möjlighet att representera i styrelse, ersättare.
  • På styrelsemöten ska PRO representant från UPR informera från rådets sammanträden

StyrelsesammanträdenArbetsutskottet: 10 - 14 dagar före möten samt vid behovPRO Umeå samorganisation beslutar om vilka som ska representera i UPR. Det sker samma år som rikstäckande kommunalval skerRådet har sex sammanträden årligen och tre veckor innan respektive sammanträde hålls beredning med ordförande, sekreterare och en representant från de pensionärsorganisationer som verkar i Umeå.PRO:s ledamöter i pensionärsrådet kommer fortsätta bevaka de konsekvenser som politikernas beslut får för oss äldre människor inom kommunen.Gemensamma aktiviteter

• Ordna gemensamma funktionsträffar för ledamöterna i styrelserna. Titta över stadgar, handlingsprogram och vägledande uppdragsbeskrivningar.
  • Ordna med en inspirationsdag för erfarenhetsutbyte, våga pröva nya idéer, utveckling, hur värva nya medlemmar
  • Arrangera ordförandeträffar, studieorganisatörsträffar, sekreterarträffar, kassörsträffar
  • Anordna informationsträffar för reseansvariga, friskvårdsansvariga, kontaktombud
  • Inspirerar föreningarna att skriva notiser om sin verksamhet
  • Vid behov ordna studier inom de områden som det finns behov av. I första hand anlita PRO Västerbottens ansvariga för utformning och genomförande.

Övriga utåtriktade aktiviteter

• Målgrupp: PRO medlemmar

Medlemsvärvning

• Seniormässa
  • Synas på offentliga platser med PRO information

Samarbete med andra

• I samarbete med Frivilligcentralen fortsätter vi med IT caféer 1 gång i månaden med sommaruppehåll.
  • Om det under året uppstår förfrågningar om samarbete med andra tas det upp som ett ärende i styrelsen.

Uppföljning av verksamhetsplanen

• Uppföljning av verksamhetsplanen sker löpande på styrelsemöten samt på årsmötet 2025 genom verksamhetsberättelsen.
  • Temadagar
  • Föreningarnas behov styr vilka träffar, studier som ska anordnas
  • Man kommer särskilt att bevaka arbetsmiljön och arbetssituationen för personalen inom äldreomsorgen och hur kommunen arbetar för att rekrytera och utbilda ny personal. En betydande andel nya medarbetare behövs för att kunna ge de äldre personer, som är i behov av omsorger, en respektfull och trygg omsorg och detta blir ett prioriterat område för ledamöterna att arbeta för tillsammans med övriga pensionärsorganisationer.
  • PRO medlemmarna har möjlighet att komma med förslag på ärenden som de anser ska behandlas på rådets sammanträden. På beredningsmötena har ledamöterna från pensionärsorganisationerna störst möjlighet till att ge förslag och påverka de ärenden som föredras på rådet. PRO:s ledamöter träffas innan beredningen och diskuterar aktuella frågor och förslag inför sammanträdena.
  • Umeå pensionärsråd är ett organ för överläggningar och ömsesidig information mellan företrädare för pensionärsorganisationerna och kommunens styrelser och nämnder. Äldrenämndens ordförande leder sammanträdena.
  • Umeå Pensionärsråd (UPR)
  • Styrelsen: Sju styrelsemöten samt årsmöte.
  • Samverkan
  • Samorganisationens uppgifter enligt stadgarna