Förening Ersboda
Årsmöte 2023

PRO Ersbodas historia 1990--2020

En interimsstyrelse under ledning av Ansgar Grundström sammankallade den 8 juni 1990 till ett möte, ärendet för mötet var att föreslå att en PRO avdelning skulle bildas och den 19 september 1990 beslutades vid ett möte med pensionärer att Ersboda PRO skulle bildas.

Interimsstyrelsens ordförande Ansgar Grundström valdes till ordförande och till övriga ledamöter valdes Holger Morén, Harald Uhlin, Siris Nyström, Karin Karlsson och till ersättare valdes Eva Sandström och Arne Ahlkvist. Till revisorer valdes Per Johansson och Torsten Karlsson. Vid årets slut var 47 medlemmar anslutna till Ersboda PRO och medlemsavgiften var 65 kronor.

PRO Ersboda har sedan starten haft ytterligare fem manliga ordföranden; Roland Wikström, Göran Blomqvist, Sune Sundling, Signar Olofsson och Olof Arntzén. År 2019 valdes Lena Carlsson till föreningens första kvinnliga ordförande.

Många verksamheter har drivits genom åren, som exempel kan nämnas att 1994 startades Qi-Gong och sånggruppen och seniordansarna var flitigt i farten. Sedan har studiecirklar med akvarellmålning, balansgympa, läsecirkel, körsång, datacirkel, handarbetsgrupp, teatergrupp med flera cirklar drivits. Under flera år har en trogen grupp boulespelare träffats varje vecka.

Till medlemsmötena har underhållare och föreläsare inbjudits, den 5 november 1992 var Jonas Sjöstedt inbjuden att föreläsa om EG och i maj 2000 var Yngve Gustafsson inbjuden att föreläsa om problem som kan uppstå vid medicinering av äldre, han har sedan varit en uppskattad föreläsare vid flera tillfällen.

Vid slutet av 1999 hade Ersboda PRO 199 medlemmar, vid 10-årsjubileet den 18 oktober 2000 räknades 236 medlemmar och nu 20 år senare räknar vi över 550 medlemmar.

Ett välbesökt 20-årsjubiléum firades 2010 på Ersboda Folkets Hus. Tidigare ordföranden var inbjudna och Lisbeth Forsmalm och Hans Olov Stenlund underhöll med ”Små Pärlor av Sylvan”.