Förening Ursviken-Klemensnäs

Så här börjande det en gång!!

PRO i Ursviken bildades den 9 februari 1948, sex år efter bildandet av riksorganisationen ”Sveriges Pensionärers Riksorganisation”.

Då samlades några intresserade i Klockhoffska gården i Ursviken där Pensionärsdistriktets ordförande Valdemar Frank, Skellefteå, sekreterare K.O. Eriksson, Sikeå samt ledamoten Viktor Lindberg, Skelleftehamn deltog.

Det beslöts att bilda Ursvikens Pensionärsförening, som också anslöts till riksorganisationen. I samband med bildandet anslöts 25 medlemmar. Det första mötet avslutades med några bibelord och nedkallande av Guds välsignelse över den nya föreningen.

Den första styrelsen bestod av: Konrad Lindström, ordförande. J V Stenlund, sekreterare. Ester Lindström, kassör. Jenny Lövgren, ledamot. Gustav Olovsson, ledamot. Emanuel Tyboni, ersättare. Helmer Holmgren, ersättare.

Nästa möte hölls den 23/3 samma år och öppnades med Guds ord och bön. Bland ärendena kan noteras att årsavgiften fastställdes till 2:10 kronor. Ett försök till protest gjordes mot mötenas andliga karaktär. Protesten avslogs och man beslöt om följande uttalande: ”Mötena bör i regel avslutas med en andaktsstund, och om lämplig kraft finns att tillgå, ett kort föredrag i religiös anda”.

Sedan 1966 då antalet mötestillfällen ökades från två till fyra ggr per år beslöts att mötena skulle göras så omväxlande som möjligt och gärna med föredrag i aktuella pensionärsfrågor samt lättare underhållningsprogram. Men föreningen har även i fortsättningen ett gott förhållande till samtliga kristna förbund.

Redan 1965 tillsatte man en kommitté för att undersöka möjligheten att bedriva hobbyverksamhet i egna lokaler. Efter många turer blev det äntligen möjligt att flytta in i egna lokaler i Ursviken. Våren 1973 flyttades hobbyverksamheten till Konsums gamla butikslokal och där fanns möjlighet till träslöjd samt vävning i 5 vävstolar.

Kommunen stöttade med bidrag till hyra och materialinköp samt bidrog med 13:- per medlem till övrig hobbyverksamhet.

Vår nuvarande lokal, Vita villan, fick vi flytta in i 1981. I början av 2021 är vi ca 300 medlemmar.

Från och med den sista mars 2023 lämnar vi Vita Villan, lägger ned snickeriet och flyttar all annan verksamhet till Klemensnäs Folkets. Lokalerna där är bättre anpassade för oss med tanke på tillgänglighet, ekonomi mm mm. Kommunen tar över alla abonnemang (el, fjärrvärme mm) från och med den 1 april 2023.