Förening Lysvik

VERKSAMHETSPLAN

PRO LYSVIK
BAKGRUND: PRO Lysvik är en förening med ca 130 medlemmar. PRO Lysvik
bildades 1967 och har därmed en lång historia med att samla Lysviks pensionärer. En
sammanställning över föreningens ordförande finns på föreningens hemsida, ´PRO Lysvik´.
Flera byar finns runt om i bygden. Alla med ett rikt föreningsliv. PRO Lysvik har som
ett av målen under 2024 att fortsatt öka samarbetet/samverkan med lokala föreningar/företag.
VERKSAMHETSPLAN 2024
Föreningens uppgift enligt stadgar från 1 januari 2023.:
* i sitt upptagningsområde arbeta för att förverkliga § 1 i PRO:s stadgar, avsnitten om
PRO:S värdegrund och PRO:s uppgifter. (se PRO:s stadgar).
* skapa gemenskap mellan medlemmarna.
* bedriva studier, friskvård och kulturell verksamhet.
* arbeta med medlemsvård och medlemsrekrytering.
* bidra till att driva pensionärernas intressepolitiska frågor för att öka pensionärers inflytande.
En förening omfattar ett geografiskt område eller ett specifikt intresseområde, tex kultur.
Styrelsen ska bestå av minst 3 ledamöter och antalet ledamöter ska vara ojämnt.
Årsmötet väljer ordförande, sekreterare, kassör och andra funktioner. Årsmötet kan
även välja ledamöter och låta de valda ledamöterna fördela samtliga uppgifter inom sig.
Styrelsens uppdrag
Se ovan styrelsens uppdrag samt
* erbjuda medlemmarna aktiviteter som passar de flesta. För att ta reda på vilka
aktivitetersom är efterfrågade kan enkäter presenteras för medlemmarna vid sammankomster.
Därefter utreds önskade aktiviteters genomförbarhet.
* utveckla dialogen med medlemmarna.
* öka medlemsantalet genom att informera ”nya” pensionärer om PRO Lysvik samt
genom goda exempel marknadsföra PRO och därmed öka intresset.
Pågående/framtida aktiviteter
* Friskvård/Motion
Genom fortsatt samarbete med ”Stark By Berg” har våra medlemmar möjlighet att
delta i egenträning till subventionerade priser.
* Bingo. Intentionen är att spela Bingo några gånger per år. Önskvärt med fler deltagare.
* Stick-kafé. Tisdagar från klockan 14.00 under vår och höst i samarbete med Lysviks
Församling.
* Resor. Samarbete med Pioni resor. Möjlighet att delta i andra föreningars resor.
Idéer lämnas vidare via mail till Sven Emilsson.
*Möten: Enligt stadgar från 2023 är höstmöte inte längre stadgebundet.
* Styrelsemöte hålls i regel varje månad. Ibland kan information/utbyte ske per telefon.
* Årsmöte hålls under årets första kvartal. Vid årsmötet sker val av styrelse, revisorer
samt valberedare. Annonseras 14 dagar i förväg via e-post, sms samt lokal annonsering på anslagstavlan vid Coop.
* KPR Föreningens representanter är valda t o m 2026.
* Fester enligt tidigare tradition men även med nytänkande under 2024.
* Idéer/Studier. Fortsatt samarbete med föreningar i bygden. Utbudet av kurser har
ökat i och med samarbetet med Strandviks Bygdegård. Kontakt hålls för att kunna ge
våra medlemmar ett bra kursutbud. Viktigt att intresserade håller sig à jour med Strandviks hemsida.
Utvecklingsområden 2024
Öka intresset för föreningen och utöka medlemsantalet via
* Information/kommunikation
Idag sker utgående information via månatliga meddelanden via e-post och sms.
Vidare annonseras kontinuerligt på byns anslagstavla vid Coop Lysvik samt via PRO Lysviks hemsida. Detta tillvägagångssätt fungerar bra.
* Uppdatering bör fortsatt ske av föreningens matrikel. Detta är en förutsättning för
att kunna nå målet att öka antalet medlemmar som får aktuell information.
* Hemsidan hålls aktuell och det månatliga utskicket via e-post publiceras på hemsidan och även på
* Anslagstavlan vid Coop Lysvik.
* Digitaliseringen utvecklas genom att kunskapsnivån höjs via kurser. Föreningen bör initiera då behovet är stort.
* Fortsätta med intresseinventeringar bland medlemmarna för att utröna önskade aktiviteter. Detta utförs via enkäter på samlingar.
* Fortsätta samverkan med föreningar/företag inom vårt område.
Mötesdagar 2024
Styrelsemöten: I princip en gång per månad. Kan även ske via telefonmöte.
Medlemsmöten: Vid behov när som helst under året
Årsmöte: Under januari – mars enligt stadgarna
Vårfest/Gökotta: I maj om möjligt